Deel dit artikel
-

Ook maaltijdbezorgers hebben het moeilijk, Takeaway ziet herstel

Het lijken gouden tijden voor maaltijdbezorgers, maar dat is slechts schijn. Omdat mensen meer zelf gaan koken, wordt er minder besteld. Dat blijkt uit onderzoek van SimilarWeb.

In Frankrijk, Spanje en Engeland daalde het aantal dagelijkse klanten van Just Eat en Uber Eats tot wel 23 procent in maart ten opzichte van de eerste twee maanden van het jaar.

Ook Deliveroo had te maken met minder klanten. Alleen in het VK, het thuisland van de bezorger, steeg het aantal klanten licht. Vooral het aantal herhaalbestellingen liep terug en dat betreft het grootste deel van de bestellingen.

Voordat het virus toesloeg, bedroeg de Europese markt voor maaltijdbezorgers op jaarbasis zo’n 16,5 miljard dollar. De sector zelf had gerekend op 10 procent groei dit jaar.

Takeaway (Thuisbezorgd) meldt vanochtend dat het aantal orders in het eerste kwartaal in alle markten 50 procent is toegenomen en in Duitsland zelfs met 126 procent. Maar vanaf midden maart ging het snel bergafwaarts. Door sluitingen van restaurants en het wegvallen van zakelijke lunches nam het aantal orders sterk af. Takeaway spreekt van ‘honderd duizenden orders’.

Vooral bezorger Scoober, onderdeel van Takeaway, kreeg flinke klappen, evenals 10bis in Israël, dat zich op de zakelijke markt richt.

Eind maart heeft de markt zich volgens Takeaway weer hersteld tot ‘normaal niveau’. Ondanks enorme verschuivingen in het gedrag van klanten en de samenstelling van de restaurants (Takeaway kreeg er erg veel leveranciers bij) verwacht CEO Jitse Groen dat de schade beperkt blijft.

Elders in de wereld is het beeld wisselend. Volgens Takeaway neemt de vraag in Azië weer toe, maar daar is het ergste coronaleed dan ook geleden. De Chinese bezorger Meituan Dianping houdt rekening met verlies in het eerste kwartaal.

In de VS is de situatie per regio verschillend. Volgens Grubhub is vooral New York City een drama. Daar zijn restaurants gesloten en is een groot deel van de bevolking de stad ontvlucht. Seattle lijkt zich enigszins te herstellen.

Delivery Hero heeft de aandacht verlegd naar het bezorgen van boodschappen. Uber Eats doet hetzelfde en werkt onder meer samen met supermarkt Carrefour.

Ook al zijn veel bedrijven gesloten, Uber Eats lanceerde woensdag toch maar zijn zakelijke bezorgdienst in landen buiten de VS. In eerste instantie gaat het om het VK, Canada, Frankrijk en Brazilië. In de loop van 2020 komen daar nog meer landen bij.

Het bedrijf kan alternatieve inkomsten goed gebruiken nu het aantal ritten met Uber als gevolg van het coronavirus sterk afneemt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Elb

Het is tijd dat het eten dat kan worden thuisbezorgd een stuk gezonder gaat worden. Al die vette troep zoals kapsalon, pizza’s en burgers laat ik aan mij voorbij gaan. Waarom geen lekkere salades en vers geperste sappen?

Rob

Haha, moet je naar de Randstad verhuizen. Keuze genoeg!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond