Deel dit artikel
-

Maaltijdbezorging is booming gebleven

Maaltijdbezorging is na het grote succes in 2020 ook in 2021 booming gebleven met een omzetstijging van 19,2 procent. Tegelijkertijd keert het kanaal catering (omzet nog 70,9 procent ten opzichte van 2019) voorlopig niet terug op niveau. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het grootste kennisinstituut in de sector. 

Boodschappenbezorging is in 2021 explosief gegroeid, met maar liefst 36 procent (4,2 miljard euro). De supermarkten leveren dit jaar 2,4 procent van hun omzet in. Vanwege het terugveren van de foodservice-sector (met name de horeca) wordt voor 2022 een minieme omzetdaling in de foodretail verwacht. Die maakt volgend jaar vooralsnog 111,9 procent omzet ten opzichte van 2019.

Boodschappenbezorging blijft een explosieve groei doormaken, naar een omzet van 237,4 procent ten opzichte van 2019.

Foodretail mag zich in het algemeen de winnaar van de coronacrisis noemen. De omzet van die sector steeg in 2020 met 10,7 procent en in 2021 met 1,4 procent. De foodretail draait dit jaar 112 procent van de omzet die in 2019 werd genoteerd.

De omzet van foodservice blijft dit jaar nog steken op 74,5 procent van 2019. Verwacht wordt dat dit volgend jaar stijgt naar 96,6 procent. Het marktaandeel veert dan terug naar 29,9 procent.

Daarmee is niet alles als vanouds, zegt het instituut. Binnen foodservice zijn door corona extreme verschillen ontstaan. FSIN verwacht dat in het komend jaar de klassieke horeca en gemaksformules (bijvoorbeeld cafetaria´s) weer op niveau komen. De gemiddelde bestedingen in restaurants zijn nu al hoger dan voor de coronapandemie. Veel horecaformules draaien sinds de heropening na de ‘harde lockdown’ recordomzetten.

 

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond