Deel dit artikel
-

Marc de Vries (Swapfiets): ‘Alles uit mijn verleden komt hier bij elkaar’

In het verleden zag hij al Hyves, Twitter en Parkmobile van binnen. Tijdens de lockdown fietste Marc de Vries achtduizend kilometer. De standaard ging omlaag bij Swapfiets, waar hij sinds kort CEO is.

Lastige start, midden in een lockdown?

“De organisatie zat voor de tweede keer in lockdown, dus was al gewend aan de hybride vorm. Om iedereen te leren kennen, heb ik gigantisch veel videocalls gedaan vanuit huis. Je merkt dat je de culturele kant mist. Wat trouwens wel kon, waren bezoeken aan onze winkels en warehouses. Daar kon ik de werkvloer, bijvoorbeeld met onze 130 fietsenmakers, ervaren. Het hoofdkantoor is net verhuisd naar een nieuwe locatie. En is ingericht met minder werkplekken en meer met focus op ontmoeting en cultuur delen.”

Waarom Swapfiets?

“Uit interesse volg ik veel Nederlandse start-ups en zag vanaf 2017 steeds meer van die fietsen met blauwe banden. Ik ben een mobiliteits-, tech- en fietsenman, dus daar sloeg ik wel op aan. Al eerder had ik losjes met Swapfiets geflirt via investeerder Ponooc, maar toen ik al maanden weg was bij Parkmobile werd ik benaderd door een headhunter. Dat stond los van elkaar, maar heeft kennelijk zo moeten zijn. Het is mijn taak om de groei voort te zetten, de organisatie te professionaliseren, de technische component op te schalen en een goede customer journey te blijven bieden. Onze missie om te streven naar meer leefbare steden en het worden van een volledig circulair bedrijf zijn voor mij erg inspirerend.”

En waarom juist nu instappen?

“We gaan van fietsen naar e-bikes en e-scooters. Onze producten worden dus steeds technischer en onze doelgroep verandert. We bewegen richting een provider van e-mobility in op dit moment negen landen. Bij dit bedrijf komt alles uit mijn verleden bij elkaar. Bij Monster was het harde sales bedrijven, bij Hyves community bouwen, bij Twitter lag de nadruk op alles zo simpel mogelijk houden en bij Parkmobile leerde ik over mobiliteit in steden op internationale schaal. De retail- en supply-chaincomponent is nieuw voor me, maar dat vind ik enorm interessant. Swapfiets bevindt zich in een fase van extreme groei: van een miljoen euro omzet in 2017 naar veertig miljoen vorig jaar en 1.100 medewerkers in negen landen. Ik help bedrijven groeien. Dat is mijn passie.”

Hoe pas jij in het bedrijf?

“Ik ben een marketing- en salesman en met dit bedrijf verkopen we abonnementen op een service. Fietsen zonder zorgen. Dat is echt een interessante propositie. De consument gaat van bezit naar betalen voor gebruik en draagt daardoor bij aan een meer duurzame samenleving. En als merkenman word ik natuurlijk erg blij van die blauwe voorband.”

Wat voor team heb je graag om je heen?

“Het liefst een divers en toegewijd team dat geconcentreerd met elkaar aan de opdracht werkt. Work hard, play hard. Dat laatste is belangrijk. Je kunt niet ergens vol voor gaan als je er geen passie voor hebt. Ik ben 24×7 bezig. Dan wil je ook plezier uit je werk halen. Qua team breng ik ook altijd graag mensen met verschillende achtergronden bij elkaar. Dat was hier trouwens organisch al zo gegroeid. Het zit in de genen van het bedrijf. De betrokkenheid is ook hoog. Je ziet dat veel mensen hier beginnen als Swapper en na hun studie aanblijven en intern doorgroeien. Mooi bedrijf, mooie missie.”

Wat hoop je nog te leren?

“Wat ik in het verleden kon toepassen, is geen garantie voor de toekomst. Ik leer elke dag van alle jonge slimme mensen om me heen. Vakinhoudelijk wil ik meer leren van warehousing, retail en logistiek. En wat ik graag wil ervaren, is dat we steeds meer mensen kunnen overtuigen dat het gebruiken van een fiets makkelijker en duurzamer is dan het bezitten van een fiets.”

* Dit artikel verscheen eerder in het meinummer van Emerce magazine (#183).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond