Deel dit artikel
-

Marcel Boots (Basic-Fit): ‘Sport is een proeftuin voor converging technologies’

Met diverse techbedrijven in aantocht ziet sportschoolketen Basic-Fit zijn markt ingrijpend veranderen. Komend jaar breekt connected home fitness door, stelt Digital Fitness en Innovation Director Marcel Boots. “We vertalen die innovaties naar een instapniveau.”

Uiteindelijk weet Boots door een bezoek aan het Amerikaanse Peloton Basic-Fit-CEO René Moos te overtuigen. Daar zien ze drie jaar terug hoe de marktvernieuwer met hometrainers en geïntegreerde schermen voor streaming sporters thuis in beweging krijgt. “Bij terugkomst kon ik mijn agenda leegvegen voor een eigen videoplatform.”

Want geef ze een jaar en allerlei techbedrijven mengen zich op de Europese markt. “Wat de Formule 1 is voor de automotive, is sport voor de gezondheidszorg. We zijn een proeftuin.” De bedrijven gebruiken ‘converging technologies’: connectiviteit, AI en mixed reality komen samen en leveren thuis via hardware persoonlijk trainings- en voedingsadvies. Apple (Fitness+), Google (Fitbit) en Amazon (Halo) brengen hun diensten. Goed van kapitaal voorziene scaleups zoals Tonal, Ergatta, Mirror, iFit en Zwift leveren in leaseconstructies fietsen, loopbanden, roeimachines en zelfs spiegels met virtuele coaches. Liefst voorzien van interactie met trainingspartners.

Netflix
Ook Basic-Fit, met ruim duizend vestigingen Europa’s grootste sportschoolketen, ziet een toekomst waarin fitness fluïde is. “Jongeren staan open voor andere consumptievormen”, zegt Boots. “Buiten de muren van een sportclub.” Dat er na het bezoek aan de Verenigde Staten een niet voor Hilversum onderdoende filmstudio werd geopend, blijkt dan ook een gouden investering. Terwijl de ‘zweethokken’ (dixit Rutte) dicht waren, telde het bedrijf twaalf miljoen streamstarts, waarvan vijf miljoen via socials. “De groepslessen en trainingsvideo’s zijn een aanvulling op ons selfservicemodel. We slaan een brug naar de thuisgym om in de gewoonteloop te ondersteunen.”

Vooropgesteld, Boots ambieert niet zich aan de snelgroeiers te meten. Integendeel: “We kiezen ervoor te volgen en innovaties simpel te maken voor de massa. Met 2,2 miljoen leden maken we technologie vrij snel ‘Triple A’: available, accessible en affordable.”

En dus legde het bedrijf onlangs de basis voor een hybride platform. Onder het mom “wat Netflix kan, kunnen wij ook” stelt een nieuwe app persoonlijke (sport)lessen samen van instructies en videobundels. Voor thuis en in de sportclub. Daarnaast zet Basic-Fit volgend jaar de eerse stap in connected home fitness door een eigen hometrainer op de markt te brengen. “Via onze apparatuur kunnen we de on- en offline werelden integreren en met coaching helpen iemands sport- of gezondheidsdoel te bereiken.”

Schaalbaarheid
“Klanten weten extreem veel”, merkt Boots op. “Naast hun doel meten ze spier- en vetmassa en registreren alle activiteiten in de app.” Een een-tweetje voor een begeleidend AI-model dus. Opvallend is dan ook om de coaching ogenschijnlijk niet te automatiseren. “Tests laten zien dat het averechts werkt.” Een nieuwe abonnementsvorm geeft toegang tot een van de vijftienhonderd personal trainers. Die beschikken vervolgens wél over de zelflerende tools, krijgen triggers om via de chat te motiveren en beantwoorden vragen. “Mensen voelen veel meer steun aan een mens.”

Net als de techbedrijven werkt Basic-Fit aan de onderlinge interactiviteit en gamification. Zo zijn er concrete plannen om sportlessen als live events te streamen en met digitale scoreborden en sportgroepjes de competitie aan te wakkeren. Het succes van wandelapp Ommetje is hem net zo’n waardevolle les als de opkomst van een metaverse. “Schaalbaarheid staat voorop.”

Ondanks de digitalisering voert de keten ook offline het tempo op en wil jaarlijks tussen de twee- en driehonderd fysieke vestigingen openen. “Waar we uitbreiden, is soms wel veertig procent nooit eerder in een sportschool geweest. We bereiken er dus een deels vergeten groep. Mijn doel is om samen met experts programma’s te ontwikkelen voor preventie en leefstijladvies. Nu de markt digitaliseert, is een personal trainer niet langer voor de happy few.”

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

* Dit artikel verscheen eerder in het decembernummer van Emerce Magazine #187.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond