Marketeers missen data door wisselgedrag browsers

De meeste online marketeers missen belangrijke data omdat consumenten regelmatig wisselende webbrowsers gebruiken.
Zes op de tien marketeers missen daardoor data om conversies te analyseren, zo blijkt uit een rondvraag door TraceDock.
Directeur Boris Schellekens zegt: “Marketeers worstelen met deze uitdaging. In Nederland heeft Chrome een marktaandeel van meer dan 55 procent op mobiele devices, terwijl Safari het moet doen met iets meer dan 25 procent. Ook Edge (6%) en Firefox (4%) zijn populair. Steeds meer consumenten kijken dan ook verder dan de vooraf ingestelde browser. Een gebruiker keert in dat geval vanuit zijn bank app terug naar de vooraf ingestelde browser, en de marketeer mist daardoor de conversie.”
Een andere vervuiling van de datapoel vindt plaats bij Facebook en Instagram op iOS. “Marketeers die conversies willen meten hebben last van de iOS 14-update. Door deze update wordt de Safari in-app browser in Facebook als een standalone browser gezien. Hierdoor kan er geen koppeling gemaakt worden tussen de eigen website in Safari en de in-app browser van Facebook. Daardoor missen marketeers data van klanten – die na betaling terugkomen op de bedrijfswebsite – om het succes van Facebook-campagnes te meten. Het is dan ook geen wonder dus dat conversiecijfers teruglopen.”
Schellekens bedrijf, sinds vorig jaar in handen van CM.com, doet aan serverside tracking.
Foto: Sue Thompson (cc)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond