Deel dit artikel
-

Marketeers verkiezen sociale media boven DM

Steeds meer marketeers reserveren een groter deel van het budget voor social media-activiteiten. Uit onderzoek blijkt dat 66 procent procent van de marketing professionals het komend jaar gaat investeren in social media monitoring.

Multichannel marketingbedrijf Alterian ondervroeg wereldwijd marketeers naar hun plannen op het gebied van marketingstrategieën. Van de ondervraagden die willen investeren in social media, geeft 40 procent gaf aan rond de 20 procent van het traditionele direct marketing-budget in te zetten voor activiteiten in sociale media.

Van de marketeers maakt 36 procent op dit moment al gebruik van social media. Opmerkelijk is dat 42 procent van de ondervraagden geen clickstreamdata in de klantendatabase verwerkt. Daarnaast geeft 40 procent van de respondenten aan dat ze denken dat de werknemers niet klaar zijn om gebruik te maken van de nieuwe sociale media kanalen.

Sociale media werd door 67 procent van de ondervraagden bestempeld als een ‘voorwaarde voor succes’. Volgens Alterian CEO David Eldridge zijn marketeers vandaag de dag gedwongen om in een een-op-een gesprek te communiceren met de consument. “De makkelijkste manier om dit te bereiken is door te investeren in social media marketing.”

Deel dit bericht

7 Reacties

DDJ

?De makkelijkste manier om dit te bereiken is door te investeren in social media marketing.? Een 1 op 1 gesprek kan ook prima gerealiseerd worden middels email marketing. De investeringen zijn lager en wellicht aanwijsbaar effectiever. Social media marketing moet je toch perfect uitvoeren wil het aanslaan. Dat kost heel veel tijd en energie. Zomaar "iets doen" met social media werkt niet.

Marcel Vogels

Marketeers verkiezen sociale media boven DM?Heel erg vreemd artikel, eerlijk gezegd. Op de eerste plaats is Social Media marginaal ten opzichte van DM. Op de tweede plaats blijft de businesscase van DM bestaan. Bij Social Media is deze maar beperkt aanwezig. Op de derde plaats ligt het meer voor de hand om beide vormen in de zetten, dan hier heel binaire naar te kijken.  En dat er een enorme dialoog op stoom wordt gebracht met social media, dat verhaal is zo oud als de weg naar Rome. Voor sommige merken en campagnes is dit misschien gelukt, maar doorgaans zit echt niet iedere consument te wachten om middels social media te communiceren over zijn verzekering.  Kan er iets meer worden gecommuniceerd over dit onderzoek?

DDJ

@Marcel: Het betreft overigens wel Traditionele DM waar men over spreekt.

Raymond de Coninck Databay Tribal DDB

@Marcel,Ik zou social media (lees: sociale netwerken, blogs, internetfora, apps., etc.) niet (meer) marginaal willen noemen met honderden miljoenen gebruikers.  Blijft inderdaad staan dat het nog onvoldoende oplevert ?n – aangezien het eerder een verdieping/verrijking van online marketing is – prima naast DM kan bestaan. Wij zien op dit moment overigens wel degelijk een toename van investeringen. Niet alleen bevatten bijna al onze campagnes steeds nadrukkelijker een social media component, er wordt ook concreet geld uitgetrokken voor het monitoren en reageren op online klantsignalen. De ironie is dat deze zelfde discussie 10 a 15 jaar geleden ook al werd gevoerd. Toen ging het om DM versus 'traditionele' marketing…

Marcel Vogels

@iedereen: 38% van gemiddelde Marketingbudget gaat naar Dialoog Marketing (Direct Marketing re-invented). Daarmee bedoel ik alle DirecMarketingzaken, dus digitaal of niet. Ik bedoel daar maar mee aan te geven dat investeringen in Social media wat in de praktijk misschien niet eens 1% haalt van ondergeschikt belang lijkt. (zie http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/uitgaven-dm-groeien-ondanks-crisis ) En natuurlijk is het zo dat in termen van Media Besteding en gebruik Social Media een niet meer weg te denken toepassing is. Maar, niet iedere consument staat open voor een dialoog met een commerci?le partij. Sterker nog, ook de Consumenten Autoriteit maakt zich hierover zorgen en is bezig om te toetsen of omgevingen als hyves en Dating websites eigenlijk niet de privacy wetgeving overtreden. (zie: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/5898701/__Consumentenautoriteit_richt_pijlen_op_Hyves__.html?p=11,2 ). En eerlijk gezegd denk ik dat op termijn de rules-of-conduct die gaan gelden voor social media veel en veel strenger worden, waardoor het voor adverteerders een hoogdrempelig verhaal kan gaan worden.  En dat is eveneens iets wat we eerder hebben gezien. Advertentieplatforms die aan eigen populariteit ten onder gaan. Zo is er in Nederland ook wel een Social Media omgeving aan te wijzen die te maken heeft met een extreem sterke neerwaartse bezoektendens. En dat heeft alles te maken met conversaties die bedrijven met het bereik willen aangaan, maar andersom niet.

Frans Jan Boon

@Marcel: de Consumentenautoriteit gaat zich richten op commerci?le partijen die hun diensten aanbieden via netwerksites als Hyves en Facebook, niet op deze sites zelf. @allen: voor de gemiddelde inbox- en brievenbusbevuilende DM-er is het misschien ondenkbaar, maar er is een gulden middenweg tussen niets doen met social media en spammen via social media. En nee, niet iedere social media gebruiker zit te wachten op een dialoog met de fabrikant van zijn toiletverfrisser maar waardeert wel interactieve tools etc. die het gebruik van social media nog interactiever en dus leuker maken. Ongeacht of daar een merknaam boven staat.

Marcel Vogels

Beste Frans-Jan, Zoals eerder vermeld, ik denk dat social media een toevoeging is, maar het artikel is getiteld Marketeers verkiezen social media boven DM. Dat was de discussie en aanleiding, en ik denk dat die conclusie minimaal te-kort-door-de-bocht-is.  Daarnaast realiseer ik me ook wel dat Social Media succesvol kan zijn (topcampagnes als veiling internetten en ChocomelHot op Hyves of recruitment campagnes op linkedin) maar omdat Social Media ineens een buzzword is dat we nu te maken krijgen met een lawine aan Social Media campagnes…. etc waar de gemiddelde consument mogelijkerwijs hondsdol van wordt.  Bovendien heb ik op het IAB congres en nieuwjaarsreceptie nog nooit zoveel 'Social Media Experts' gesproken. In mijn beleving moet een Marketeer bepalen of Social Media een relevant, gewaardeerd en impactvol instrument is die past bij gestelde Marketingdoelstellingen, en niet door Social Media a priori als wondermiddel te bestempelen.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond