Deel dit artikel
-

Marketeers op zoek naar richting en inspiratie in veranderd marketinglandschap

Een onderzoek onder marketingprofessionals door Platform Innovatie in Marketing (PIM) laat zien dat er door de coronacrisis extra behoefte is aan inspiratie en houvast. De meerderheid geeft aan dat omzet en afzet onder druk komen te staan.

PIM stuurde vier open vragen naar haar leden. Binnen no-time had men 90 antwoorden binnen van marketeers die de moeite namen om deze open vragen uitgebreid en openhartig te beantwoorden. Blijkbaar is de marketeer onder deze omstandigheden ook solidair naar zijn vakgenoten en vinden ze het belangrijk inzichten te verzamelen en te delen met hun netwerk.

Iedereen maakt iets mee dat nieuw en ongekend is, aldus PIM. Voor een enkeling neemt het werk toe, voor de meesten neemt het werk af. Werken vanuit huis is wennen, maar de routine komt er langzaam in.

De respondenten bestaan voor 50 procent uit marketeers in dienstverband en 50 procent uit zelfstandigen en ondernemers.

Op korte termijn zoeken de marketeers vooral naar inspiratie voor geschikte en gepaste (crisis)marketingcommunicatie. Marketeers denken na over de vraag hoe zij vandaag hun marketing-communicatie in moeten zetten. Welke boodschap via welke kanalen? Kansen en valkuilen liggen dicht bij elkaar. Wel of niet inhaken op de gevolgen van de coronacrisis en hoe dan? Hoe kun je dat authentiek en genuanceerd doen? Op de lange termijn speelt de strategische vraag: hoe verandert dit het marketinglandschap?

Er zijn organisaties en marketeers die de situatie gebruiken om kritisch naar hun langetermijnstrategie te kijken. Hoe verandert de klant? Moeten we op zoek naar nieuwe verdienmodellen? Hoe transformeren we juist en tijdig?

Op 15 april organiseert PIM een online kennissessie. Mark Greeven, professor innovatie en strategie aan de IMD Business School, deelt actuele best practices van het Chinese bedrijfsleven in deze crisis. In online break-out sessies gaan deelnemers met elkaar in gesprek hoe zij deze kennis in hun eigen situatie kunnen toepassen.

Een aantal bestuursleden is ook bezig met een 1,5m economie sessie in mei, om de juiste richting en inspiratie te geven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond