‘Marketingbanen weg door kunstmatige intelligentie’

Automatisering en kunstmatige intelligentie zullen komende jaren banen overnemen in de marketingsector, ook of juist die van specialistische online marketeers. Dat zegt de topman van Rocket Internet Oliver Samwer.

Samwer was vorige week een van de sprekers op de Noah Conference in Berlijn en deed daar zijn voorspelling.

De investerende ondernemer ziet de recente ontslagronde bij Zalando als een signaal dat internationaal zal doorklinken. De modewinkel maakte in maart 2018 bekend dat het 250 medewerkers van de afdeling Marketing ontslaat als gevolg van verregaande automatisering.

Die groep heeft afgelopen jaren geholpen om een marketingmachine neer te zetten die sterk leunt op data en profielen. Computers verzamelen niet alleen data maar beslissen ook welke klant wanneer welke boodschap of selectie te zien krijgt. Veel mensen zijn daarbij niet meer nodig. Voor programmeurs en dataspecialisten daarentegen staan de deuren wagenwijd open.

De topman van Rocket Internet denkt dat de banen van SEO- en socialmediaspecialisten binnenkort worden overgenomen door slimme computers.

iProspect deed een half jaar geleden in Amsterdam al een test om te zien wie er wint: de mens of de computer. Bij de proef keek het marketingbedrijf of een senior beter een campagne (Opel) managet of een computer. De laatste won. Moederbedrijf Dentsu Aegis Nederland lichtte destijds toe: “De gerealiseerde CPA binnen de machinecampagne was tien procent lager dan binnen de campagne die werd aangestuurd door de senior consultant.”

Foto: Martin Fisch (cc)

1 Reactie

Als je AI afzet tegen de huidige werkzaamheden dan zal AI inderdaad functies overnemen, waarin het veel beter is dan de mens. Echter AI gaat ook nieuwe banen creëren. We moeten ons vooral beter voorbereiden op een wereld met meer AI. Er zijn onderdelen waar AI minder goed in is, zoals context en creativiteit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug