Deel dit artikel
-

‘Marketingblogs: papegaaien en incrowdgeneuzel’

Geenstijl moet de eer aan Moois Magazine laten als ‘Beste algemene weblog’ en marketingblogs verzanden vaak in gepapegaai en incrowdgeneuzel.

De jury van de weblogprijzenfestival Dutch Bloggies jaste er gisterenavond in anderhalf uur 18 prijsuitreikingen doorheen en uitte zich her en der kritisch over de ontwikkeling van delen van Nederlands weblogland.

De weblogs Sargasso en David Rietveld hebben zich afgelopen jaar amper ontwikkeld, waardoor ze ook nu weer een Bloggie in de categorie Politiek aan zich voorbij zagen gaan. Die ging namelijk naar Zaplog.nl.

Walter van den Berg (VanenB) en Wim de Bie grepen naast de prijs in de categorie ‘Persoonlijk’ omdat de jury deze blogs ziet als ‘persoonlijke sites die werk zijn geworden’. Hier won Irritaal.

Gisterenavond vond in Den Haag in het Atrium in het Stadhuis de achtste uitreiking van de Dutch Bloggies plaats. De voorzitter van de Stichting Dutch Bloggies, Frank Meeuwsen, heeft het landschap weblogs in 2007 behoorlijk zien veranderen. Blogs van amateurs staan op gelijke hoogte als die van professionele uitgevers. En hij zag een aantal blogs zich meer ontwikkelen tot magazine. "De Dutch Bloggies heeft hierin een signalerende functie die de diversiteit wil laten zien."

Diversiteit bleek moeilijk te vinden in de rubriek ‘Beste Marketingblog’. De jury betrapt veel blogs in die categorie op ‘veel papegaaigedrag en SEO-praktijken om maar hoog in de zoekmachines te komen.’ Blogs uit deze categorie vallen vaak in herhaling, verzanden in ‘incrowd geneuzel’ en lijken soms te denken dat veel posten ook betere kwaliteit oplevert.

De prijs voor ‘Beste Marketingblog’ ging vanwege zijn frisheid naar communcatieblog Spotlight Effect, een site van een groep studenten.

Het publiek stemde afgelopen maand Viva naar de nummer één-plek, de jury verkoos het jonge blog Moois Magazine tot blog van het jaar. De beheerders van de site, die elkaar in het echt amper of nooit hebben gezien, zetten hiermee Geenstijl in de kou. Geenstijl.nl bleef volgens de jury ook in 2007 verrassend, niet enkel in weblogland maar in het hele Nederlandse medialandschap. "Maar soms ook voorspelbaar en sleets in de kern", vat juryvoorzitter Peter Olsthoorn samen.

Alle winnaars van een Dutch Bloggie staan hier vermeld, ‘onder de vouw’.

Deel dit bericht

2 Reacties

vincent everts

Wie kan Peter Olsthoorn, de grand old journalist van het internet tijdperk tegenspreken. Edoch ben ik bijzonder dankbaar voor http://www.marketingfacts.nl want zowel het nieuws, de duiding de de discussie maken het voor mij mogelijke deze crazy wereld van new media een beetje te volgen. Ik vind de kwalificatie papegaaen en incrowdgeneuzel dan ook niet erg passend. Incrowd ja, dus niet iets voor peter?

David Rietveld

Ik heb kennis genomen van de kritiek. Ik zou me die ook graag ter harte nemen, ware het niet dat ik het lastig vind om te ontwaren in welke richting de jury graag zou zien dat ik me ontwikkeld had. Gelet op de keuze van de jury in de categorie 'politiek' vraag ik me af wat nu precies onder een politiek weblog wordt verstaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond