Deel dit artikel
-

Marketplaces for Brands: Leen Bakker oriënteert zich op externe marktplaatsen

Meubelverkoper Leen Bakker is in oktober begonnen als marktplaats, maar gaat kijken of het zijn inkoopassortiment ook via externe marktplaatsen als Amazon kan aanbieden. Dat vertelt Ruben Nijssen, marktplaatsmanager van Leen Bakker, op Emerce Marketplaces for Brands.

“De time to market van veel producten vinden we te lang,” zegt Nijssen gevraagd naar het waarom van de eigen marktplaats. “We willen sneller kunnen opschalen en nieuwe categorieën kunnen ontsluiten.”

Nijssen noemt als voorbeeld planten en bloempotten. “Die passen bij Leen Bakker, maar wij hebben daar geen verstand van. We willen ook additionele omzet genereren, bijvoorbeeld met Moederdag of Valentijnsdag. We zien ook aan de zoektermen dat klanten op zoek zijn naar producten die we nu in beperkte mate zelf leveren.”

De eigen marktplaats van het al 100 jaar oude Leen Bakker, met nu zo’n 15.000 artikelen, wordt sterk gecureerd. “We zijn geen open marktplaats zoals bol. Partners moeten echt een toegevoegde waarde bieden. We gaan doorgaans ook zelf op ze naar zoek. We vragen ook echt veel van de partners. We cureren ook hun content.”

Ook buitenlandse partijen zijn welkom, op voorwaarde dat ze Nederlandstalige content aanleveren, zegt Nijssen.

De retailer kijkt kritisch naar het aanbod. Leen Bakker blijft weg van consumentenelektronica zoals televisies, ook al horen die in de huiskamer. Verlichting past wel bij de formule.

Leen Bakker gaat voorlopig geen fulfillmentdiensten voor partners aanbieden. “Dat is niet onze expertise en we hebben er de capaciteit niet voor. Wie weet in de toekomst.”

E-commerce wordt steeds belangrijker voor de retailer. Het is nu zo’n 20 procent van de totale omzet. Leen Bakker heeft 4 miljoen bezoekers per maand op de website in reguliere tijden. “Tijdens corona is het aantal bezoekers zelfs verdubbeld.”

Leen Bakker gaat ook kijken of het zijn aanbod ook via externe marktplaatsen als Amazon kan aanbieden. In een toelichting laat Matthijs Moeken van Kwantum/Leen Bakker weten dat dit niet op de korte termijn zal gaan gebeuren omdat men er de capaciteit niet voor heeft. “Dat kan best nog een paar jaar duren”.

Het interview van Jorrit Steinz met Ruben Nijssen is vanaf 14 december beschikbaar. Het volledige programma van de Update Marketplaces 2020 vind je hier. Registreren doe je hier. Er geldt nu een early bird tarief van 95 euro t/m 22 november. Daarna betaal je 145 euro.

Deel dit bericht

1 Reactie

Nina - Boetiek.nl

Het is best bizar om te zien hoe e-commerce steeds verder wordt overgenomen door marketplaces. Zij zullen steeds meer macht krijgen, waardoor de reguliere e-commerce op den duur sterk zal verminderen of zelfs verdwijnen. Interessant om te volgen waar dit heen gaat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond