Deel dit artikel
-

Marketplaces domineren logistiek verkeer weldra

De handel van verkopers van marktplaatsen als Amazon, bol.com en Zalando groeit komende jaren zo hard dat dat spoedig de helft van al het logistieke verkeer is.

Een groot deel van al die dozen en pakketjes zal zich over landsgrenzen heen bewegen, dus internationale handel zijn. Crossborder e-commerce groeit momenteel dan ook twee keer sneller dan nationale verkopen via internet.

Dat zijn enkele inzichten die Deutsche Post DHL Group gisteren deelde op zijn Capital Markets Day (PDF), een bijeenkomst waarin een bedrijf zijn blik op de toekomst schetst aan beleggers.

De Duitse post- en pakketgroep stelt: “In de toekomst zal de markt tussen de grote marketplaces en onafhankelijke merken en retailers 50/50 zijn.”

Over zijn eigen rol op die internationale markt is Deutsche Post DHL Group bescheiden. Voor long haul door de lucht rekent het op jaarlijks 1-3 procent groei tot 2025, over water is dat 2-4 procent. Over de weg is de jaarlijks verwachte groei 3-4 procent.

Op thuismarkt Duitsland investeert het bedrijf honderden miljoenen euro’s in het digitaliseren van bedrijfsprocessen, maar ook in de last-mile.

Het aantal pakketkluizen op stations, in winkelcentra en andere drukke locaties moet komende twee jaar verdubbelen tot zevenduizend. Tegen die tijd is de andere helft https://excitingcommerce.de/2019/10/01/boost-of-packstation-dhl-prasentiert-die-strategie-fur-2025/ van de kluizenmarkt in handen van Amazon.

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost Brugmans - Orderchamp

Interessante uitspraak over die verdeling! Dit geloof ik ook. Bij Orderchamp zetten we vol in op zelfstandige retail – daarmee helpen we de winkelier met uniek aanbod (gecureerde brands) te concurreren in deze bewegelijke markt – om zo het verschil te maken tov dertien-in-1-dozijn concepten en online marktplaatsen. Ook wij zien nu al bijna de helft van onze transacties cross-border. Game-on!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond