Deel dit artikel
-

Marks & Spencer: grootste omzetgroei uit multichannel

Het Engelse warenhuis Marks & Spencer bevindt zich middenin de transitie van offline naar multichannel, de geraffineerde min alle online offline beschikbare kanalen. De eerste resultaten zijn veelbelovend: de multichannelomzet groeit met zeventien procent.

Dat is aanzienlijk meer dan de totale omzet die het bedrijf in Engeland en (steeds meer) daarbuiten realiseerde. Het verkooptotaal als geheel steeg in 2012 (PDF) met 1,3 procent tot tien miljard Pond. De verkopen waar het digitale kanaal een wezenlijke bijdrage aan levert, stegen daarentegen met 16,6 procent.

M&S heeft drie jaar de tijd genomen om zich van een operationeel ouderwets bedrijf om te vormen tot een modern werkende retailketen. 2013 is het tweede jaar van die operatie, die nu al zijn vruchten afwerpt. Het assortiment van de webwinkel is met veertig procent uitgebreid, die shop heeft wekelijks 3,6 miljoen bezoekers en de digitale omzet draagt nu voor dertien procent bij aan het totaal.

De multichannelbenadering komt tot uiting in het feit dat twaalfhonderd medewerkers in de winkels nu iPads bij zich dragen. Daarmee kunnen ze achtergronden opzoeken bij vragen van klanten, maar ook producten bestellen die op de betreffende locatie op dat moment niet aanwezig zijn. Het mobiele kanaal is ook onderdeel van de nieuwe manier om de markt te benaderen. Handel via telefoons en tablets is goed voor achttien procent van de omzet, oftewel 234 miljoen Pond.

In zijn jaarbericht laat Marks & Spencer weten dat 44 procent van de digitale bestellingen in de fysieke winkels wordt afgehaald. Dat biedt direct gelegenheid tot upsell, al wordt niet gezegd over dat soort afgeleide effecten van internetwinkelen.

Foto: Elliott Brown (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Martijn Brouns

In de home department van M&S hebben we onlangs een tweetal digitale oplossingen van het Nederlandse INDG geplaatst:

(1) de interior inspirer: een groot inspiratiescherm waarmee verkopers fotorealistische kamers volledig naar de hand kunnen zetten van klanten. Gewenste producten kunnen direct in de winkel worden besteld of gemaild. De link in de mailwijst naar het volle winkelmandje met producten die in de winkel zijn ‘opgeslagen’. Film hier: http://youtu.be/mcpB37nS-Xc

(2) de room builder. Voor M&S klanten die een stap verder willen gaan heeft INDG de room builder gemaakt. Middels een touch screen kunnen klanten hun eigen kamer in een paar clicks creëren en vervolgens M&S producten erin plaatsen.

De interior inspirer is inmiddels ook al online: http://www.marksandspencer.com/Room-Inspiration-Home-Furniture/b/2610497031

J veen

Erg mooi om deze ontwikkelingen bij M&S te volgen. Van een relatief oubollige winkelketen naar een winkel met vernieuwende technieken en concepten. Ook de komst naar Nederland is natuurlijk goed nieuws. De mensen die willen shoppen bij M&S en hierbij korting willen kunnen terecht op http://www.fashionsalealert.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond