Markt voor mobiele games verkeert in zwaar weer

De (Amerikaanse) markt voor mobiele games staat onder druk. Het aantal downloads in de eerste helft van 2022 daalde flink, de omzet ging met 9,6 procent omlaag.
Volgensgegevens van Sensor Tower Game Intelligence daalde de mobiele gamingmarkt in de eerste helft van 2022 tot 11,4 miljard dollar.
Naast de omzetdaling daalde ook het downloads van mobiele games met 2,5 procent op jaarbasis tot 2,4 miljard.
De omzet voor alleen het tweede kwartaal van 2022 daalde met 11,4 procent tot 5,6 miljard dollar, hoewel het aantal downloads relatief vlak bleef op 1,2 miljard.
Sensor Tower ziet een aantal oorzaken, waaronder de hoge inflatie, het einde van de lockdowns en privacywijzigingen zoals de afschaffing van de zogenoemde IDFA-tag (Identifier for Advertisers), waardoor er minder advertentie-inkomsten zijn.
Racegames zagen de grootste daling. De categorie leverde 28,8 procent aan omzet in op jaarbasis, en augmented reality-games daalden in dezelfde periode met 26 procent.
Of het om een wereldwijde trend gaat wordt niet duidelijk.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
1 Reactie
Seb
Niet verwonderlijk, je kunt je afvragen of de games nog wel een ‘game’ te noemen zijn. Je moet je door reclamevideos worstelen om de meeste spelletjes te kunnen spelen.