Deel dit artikel
-

Markt voor online autoverzekeringen groeit snel

De Nederlandse markt voor online autoverzekeringen is bezig aan een snelle groei. Financieel adviseur Independer.nl spreekt over een "vervijfvoudiging op maandbasis ten opzichte van 2001". Ook elders in Europa is die markt explosief aan het groeien.

Directeur en oprichter Edmond Hilhorst van Independer.nl noemt autoverzekeringen "verreweg de grootste productcategorie" en constateert dit jaar "een vervijfvoudiging op maandbasis" ten opzichte van 2001. Concrete getallen wil Hilhorst niet noemen. Ook Achmea , dat met name met de merken FBTO en Centraal Beheer autoverzekeringen verkoopt, spreekt van een "significante trend". Ook de woordvoerder van Achmea wil geen concrete cijfers noemen.

Belangrijkste redenen voor het succes van de online autoverzekeringen zijn volgens Hilhorst de langzame werkwijze van de traditionele tussenpersonen en het grote premieverschil tussen aanbieders, waardoor het loont naar een andere verzekeraar te zoeken. "Het verschil in kwaliteit tussen verschillende autoverzekeringen is klein, maar het verschil in premie groot", zegt Hilhorst. Op jaarbasis kan gemiddeld 280 euro worden bespaard door van verzekeraar te veranderen, aldus de Independer -directeur.

Hilhorst denkt dat ook de "archaïsche werkwijze" van traditionele tussenpersonen de gang naar internet stimuleert. Het duurt in zulke gevallen soms weken voor mensen horen of hun aanvraag wordt gehonoreerd. In de meeste gevallen kan bij geautomatiseerde risico-acceptatie de aanvraag in minuten worden afgehandeld. Probleemgevallen als jonge automobilisten of mensen met veel schades in het verleden kunnen door handmatige verwerking in principe binnen enkele uren horen of de verzekering doorgaat. Traditionele tussenpersonen worden ook niet geprikkeld om autoverzekeringen af te sluiten omdat zij hoge transactiekosten hebben en daarmee een lage marge behalen, zo meent Hilhorst.

Ook elders in Europa groeit de markt voor online autoverzekeringen, zo blijkt uit een recent onderzoek van Forrester Research . Medio 2002 vergeleek veertien procent (zestien miljoen mensen) van de Europese internetters online autoverzekeringen, tegen tien procent in 2001. Van die zestien miljoen schafte drie miljoen die verzekering daadwerkelijk online aan, twee keer zoveel als in 2001. Koploper volgens het Forrester-rapport is het Verenigd Koninkrijk, waar 27 procent van alle internetters dit jaar online een autoverzekering bekeek en vijf procent (1,3 miljoen mensen) er daadwerkelijk één kocht. In Nederland is dat respectievelijk acht en twee procent.

Forrester stelt dat de demografie van de Europese kopers van online auotoverzekeringen anders is dan de offline kopers. Het gaat om klassieke early adopters: driekwart van hen is man, ze zijn gemiddeld negen jaar jonger dan hun offline pendanten en hebben vaker een hoog inkomen. Hilhorst van Independer denkt dat het in Nederland anders ligt, omdat de markt hier volwassener zou zijn. Hij zegt ook steeds vaker te verkopen aan andere groepen, zoals laatst "aan een mannetje van 74 uit Noord-Groningen".

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond