Deel dit artikel
-

Marktleiders: wie is de baas?

Terwijl de grote marktplaatsenbouwers Ariba en Commerce One elkaar proberen te overtroeven, zien nieuwelingen hun kans schoon. Door Rob Roelofs

De dag dat Commerce One de order binnenhaalde voor de marktplaats Covisint , was geen fijne voor Ariba-baas Keith Krach. De marktplaats van General Motors, Ford en DaimlerChrysler is tot nu toe de grootste in de wereld; in het eerste jaar zal de site goed zijn voor een omzet van 300 miljoen dollar.

Met de start van de marktplaats is er ook een nieuwe competitie begonnen. Commerce One en Ariba, nu met voorsprong de twee marktleiders, laten het niet na elkaar vliegen af te vangen. Ariba is nu het grootst, dus waarom was Ariba-baas Keith Krach zo treurig? Hij was ooit het jongste directielid bij, inderdaad, General Motors. Volgens Ariba's marketing-directeur Brian Gentile moest op de bewuste dag bijna het ingelijste servetje dat boven Krach's bureau hangt er aan geloven. Dat servet hangt daar als gedenkteken aan de kroegavond waarop de eerste beginselen van Ariba op papier werden gezet.

Maar, een goed idee wordt altijd op meerdere plaatsen bedacht. Terwijl Krach met zijn companen Ariba startte, begon Mark Hoffman iets eerder zijn Commerce One. De twee opereren in de markt die ook graag betreden wordt door het Nederlandse Tie, en door 'oude' bedrijven als Oracle en Sap ; het bouwen en faciliteren van grote platformen waarop het bedrijfsleven haar onderlinge handel stroomlijnt, goedkoper en transparanter maakt. Doel van deze facilitatoren: het binnenhalen van zoveel mogelijk marktplaatsen, want daar is de kip met de gouden eieren te vinden. Zakenbank Goldman Sachs vond uit dat de helft van de Fortune top duizend bedrijven al handel drijft via dergelijke internetmarktplaatsen, in grotere of kleinere vorm. Interessanter is de andere helft. Daarvan geeft bijna negentig procent aan komend jaar met een dergelijk handelssysteem te willen beginnen. In die hoek liggen de potentiële klanten van Ariba en Commerce One. Over enkele jaren zullen er duizenden marktplaatsen geboren worden, en de twee willen daarbij vooraan blijven staan.

"De twee verdelen de gouden en zilveren medaille met slechts een klein verschil. De bronzen plak komt ver achterop", zegt Bob Austrian, analist bij Banc of America.

De grootste

Intussen laten de twee niet na de wereld te laten weten dat ze veel beter zijn dan de ander. Wie beter is, moet nog blijken, maar voorlopig heeft Ariba de eer zich de grootste te kunnen noemen. Bij de laatste telling stond Ariba op het aantal van 156 gerealiseerde marktplaatsen, Commerce One staat daarbij flink achter met 59. Toch kan de teller snel omslaan: beiden claimen binnen tien dagen een complete marktplaats uit de grond te kunnen stampen. Concurrenten Sap, I2 en Oracle komen ver achterop met respectievelijk 27, 24 en 11 marktplaatsen. Nog kleinere spelers in deze markt zijn Sterling Commerce en Broadvision.

Ziel

Qua omzet komt Commerce One al dichter bij Ariba. De vraag naar Commerce One-software is groter dan die van Ariba. In het tweede kwartaal draaide Ariba een omzet van ruim tachtig miljoen dollar, Commerce One kwam uit op 62, 7 miljoen dollar. Een groot deel daarvan kwam op naam van Covisint. Reden voor Krach om nog maar eens aan de boom te schudden: Commerce One heeft zijn ziel verkocht aan General Motors, vindt hij. Het bedrijf heeft inderdaad, in ruil voor de deal, twintig procent van de aandelen aan GM beloofd. Daarvoor mocht het dan ook TradeXchange bouwen, een solo-project van GM. Een deal die Commerce One nooit had moeten maken, vindt Krach. Hij ging destijds bij GM weg wegens het bureaucratische karakter van het bedrijf. Nu mag het over de schouder van Hoffman meekijken. Een overeenkomst die Krach nooit zou hebben gemaakt?

Onzin, vindt Hoffman natuurlijk. "De overeenkomst met GM heeft ons grote naamsbekendheid gegeven. Nu krijg ik vele grote orders, en die dank ik aan GM", zei Hoffman tegen Business 2.0. Hij refereert daarbij aan het binnenhalen van de order voor de olie-site van grootheden als Shell en BP Amoco.

Ariba meldt heel trots te zijn op het binnenhalen van Volkswagen. Volgens Krach zag deze autobouwer geen heil in aansluiting bij Covisint, en wil dus een eigen b-to-b marktplaats. Het lijkt een goedmakertje voor Ariba, die door Krach echter met beide handen wordt aangegrepen. Volkswagen zit goed: hun site dreigt een paradepaardje voor Ariba te worden. Tot het zover is maakt het bedrijf meer indruk met Sabre, de marktplaats voor de reisorganisaties. Sabre, onder meer eigenaar van de reissite Expedia, heeft inmiddels zo'n groot bereik, dat het bijna de gehele online reisbranche controleert. Andere belangrijke marktplaatsen zijn de bandensite MindTrac en Electronica-marktplaats E2Open.com, die Ariba samen met IBM en I2 bouwde. Ook verwacht Krach veel van de samenwerking met Telefonica, Ariba's ingang voor de Latijns-Amerikaanse markt. Commerce One zet daar klanten als Covisint , BT, BellSouth en Compaq tegenover.

Knarsetandend

Begin 2000 zaten op uitnodiging van Commerce One ondermeer GM , Deutsche Telekom , CitiGroup en BT aan tafel voor de vorming van het Global Trading Web. Doel is om het eerste business-to-business netwerk op te zetten, waarbij makkelijker samengewerkt kan worden, en klanten en gegevens simpelweg kunnen worden uitgewisseld. Leveranciers van bijvoorbeeld British Telecom moeten op deze manier in staat gesteld worden ook te leveren aan de andere partners in het Trading Web.

Hoewel Commerce One gezien kan worden als de moeder van dit web, is het nu in handen van een veertiental partners, waaronder bovengenoemde bedrijven. In totaal vertegenwoordigen zij ruim zestig marktplaatsen. De koopkracht van deze sites loopt op tot boven de triljoen dollar.

Niet gek voor een net opgezet initiatief. En weer zal Ariba knarsetandend hebben zitten toekijken. Hoewel toetreding tot het Global Trading Web voor iedereen openstaat, dus ook voor Commerce One's grootste concurrent, hapt Ariba niet toe. Sterker, het lanceerde in september haar eigen netwerk; het Network Connect-programma. Partners hierin zijn IBM, Tibco Software en Webmethods. Zo moet het mogelijk worden om bedrijven die op andere platformen werken, zoals die van Commerce One, Sap en Broadvision, te integreren op marktplaatsen gebouwd door Ariba.

Nietig

Hoe dat nu verder moet met beide netwerken is nog niet duidelijk. Beiden staan open voor alle partijen en alle mogelijke software, dus een intensieve samenwerking zou tot de mogelijkheden behoren. Dan komt daar de komst van uddi nog eens bovenop. Dit initiatief werd na de zomer geintroduceerd door een groep van 36 technologiebedrijven. Het moet een handelsstandaard voor de b-to-b marktplaatsen moet worden. Wat html voor het internet is, moet uddi voor de b-to-b industrie worden, zei Microsoft's Bill Gates bij de oprichting van uddi. Het doel van het project is het neerzetten van een infrastructuur voor alle e-commerce transacties en webdiensten. De deelnemers hopen zo een universele acceptatie van business-to-bussiness commerce op orde te krijgen. Zowel Ariba als Commerce One hebben het initiatief onderschreven, evenals partijen als Intel , Microsoft , Oracle en Sun .

Hoewel Ariba en Commerce One beiden hartelijk toegeven dat deze markt zo groot wordt, dat er nog wel ruimte is voor concurrenten, is de race om het marktleiderschap ingezet. Aftroeven is de boodschap. En terwijl de pitches hard gespeeld worden, gebeurt datgene waar Krach bang voor was: het nietige Idapta haalt de order binnen voor de marktplaats Levelseas.com, een reus voor de vrachtboot-industrie. Een nieuwe concurrent is geboren?

Deel dit bericht

1 Reactie

I van Raaij

Geachte schrijver,Bij deze even een korte reactie. Ik heb een aantal maanden geleden een stage doorlopen bij het bedrijf Epicor (www.epicor.com). Ik kan me herinnneren dat zij ook op de markt van eProcurement (projectmanagement)actief zijn. Met name in de USA dus misschien dat ze nog onbekend zijn in Nl, alhoewel het een relatief omvangrijke multinational is die in andere markten partij biedt aan bijvoorbeeld SAP. Mijn vraag aan u is waar zij zich bevinden als aanbieder in de eProcurementmarkt. Met vriendelijke groeten,

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond