Deel dit artikel
-

Marktplaats.nl voorziet winst na invoering betaald model

Marktplaats.nl, dat de failliete veilingprovider Virtute heeft overgenomen, voorziet voor dit jaar een winst van 800.000 euro op een omzet van 2,3 miljoen euro. De vraag- en aanbodsite was in maart bijna failliet, maar is opgebloeid sinds de conversie naar deels betaalde advertenties.

Het eerste halfjaar van 2002 boekte Marktplaats een winst van 198.000 euro. Voor heel 2002 verwacht Crébas een winst van 800.000 euro op een omzet van 2,3 miljoen euro, aldus sitemanager Frank Crébas. De drie jaar oude vraag- en aanbodsite, die onderdeel uitmaakt van de keten van vijftien kringloopbedrijven Het GOED , stond in maart nog op omvallen. Toen de site nog gratis was, verbrandde zij maandelijks 50.000 euro.

Medio maart voerde het Emmeloordse bedrijf een listing-fee van zes euro in voor advertenties voor producten of diensten die meer dan 200 euro waard zijn. Een andere inkomstenbron is een 0900-betaalnummer, dat mensen kunnen bellen om ervoor te zorgen dat hun advertenties, die na verloop van tijd zakken in de lijst van aangeboden zaken, weer omhoog komen.

"In het begin van de conversie liepen veel gebruikers weg, maar die kwamen bijna allemaal terug, op vijf à tien procent na", aldus Crébas. De aantallen bezoekers groeien inmiddels fors, stelt hij. De site trekt volgens eigen opgave momenteel gemiddeld 200.000 bezoekers per dag. Maandelijks worden circa 235.000 rubrieksadvertenties geplaatst, waarvan 36.000 betaald. De sitemanager voorziet voor het eind van het jaar zo'n 300.000 advertenties per maand, waarvan 45.000 betaald. Volgens Crébas behoudt de site mede zijn hoge bezoekersaantallen omdat de advertenties onder de 200 euro, zo' n tachtig procent van het totaal, gratis zijn.

Maandag maakte Marktplaats de overname bekend van het failliete Virtute. De veilingprovider wordt komend najaar onder de naam "Mijn Veiling" ondergebracht bij de vraag- en aanbodsite. Beide partijen willen niet zeggen hoeveel het Emmeloordse Marktplaats voor Virtute heeft betaald. Alain Sadon en Joost Schrickx, de beide oprichters van de veilingprovider, blijven voorlopig actief betrokken bij de technische integratie van Virtute in Marktplaats.

Marktplaats wil volgens Crébas met "Mijn Veiling" op zowel particulieren als bedrijven mikken. Dat deed Virtute ook, maar het ontbrak de veilingprovider aan voldoende traffic en betalende klanten. Lange tijd werd de ASP-applicatie gratis aangeboden. Toen Virtute geld ging vragen, wist het slechts 25 mensen te trekkken die voor 25 euro per maand online een veilinghuis wilde beheren en onderhouden.

"De mensen van Marktplaats hebben veel meer verstand van marketing dan wij hadden en de site heeft enorm veel traffic", aldus Sadon van Virtute. Sadon en Schrickx besloten pas te gaan zoeken naar een koper voor Virtute toen veel klanten hen vroegen vooral door te gaan. Sitemanager Crébas weet overigens nog niet wat klanten straks moeten gaan betalen voor het opzetten van een eigen veiling op Marktplaats.

Deel dit bericht

5 Reacties

sjaak

"Internet zoals het bedoeld is" volgens mij stond dit voorheen o.a. voor gratis bij marktplaats.nl. Die kunnen ze dus ook wel weghalen, of vervangen door "Internet zoals het bedoeld was"

geensjaak

Internet zoals het bedoeld is betekent dat het gratis is voor de consument? Wat een onzin. Natuurlijk betaalt de eindafnemer tenslotte voor de kosten van een produkt. Of dat op een zeer indirecte manier gaat (de kosten van bannercampagnes moeten ook worden terugverdiend) of op een directe manier (betalen voor je advertentie) vind ik niet zo relevant. Feit is wel dat met het model van marktplaats alle franje er af is en dat spreekt me wel aan. Geld verdienen is gewoon weer een kwestie van vraag en aanbod (marktplaats!) geworden, zoals het ook echt is. Er zijn volgens mij maar twee soorten businessmodellen waar geld mee te verdienen is (op internet en daar buiten). Het eerste is zorgen dat je producten of diensten levert waar de consument bereid is voor te betalen. Het tweede heet misleiding of oplichting. Van de laatste soort zien we er nog te veel, en zeker waar het om internet gaat. Als voorbeeld noem ik het opnieuw onder de aandacht brengen van je advertentie. Advertenties zakken in de loop van de tijd weg. Op een vrij eenvoudige manier (een telefoontje is genoeg) kan je 24 uur per dag, zonder in de wachtrij te staan en tegen geringe kosten je advertentie weer bovenaan plaatsen zodat meer mensen hem zien. Je zou natuurlijk ook gratis je advertentie opnieuw kunnen intikken. Feit is dat er kennelijk toch een flink aantal mensen kiest voor de betaalde manier. Dat betekent dat het aanbod aansluit bij de vraag, en dat is goed. Voor zover internet al "op een bepaalde manier bedoeld" is, bewijst marktplaats dat het dus zeker niet om het woordje "gratis" gaat. Gratis maakt nog geen goed produkt.

Jeroen

Volgens mij wordt met de slogan "Internet zoals het bedoeld is" bedoeld: Snel, geen fraaie foto's etc. gewoon een saaie layout die snel laadt. En de site heeft gewoon een belangrijke functie, dit is volgens mij de betekenis van "Internet zoals het bedoeld is".

tom

Tjonge wat een suf geklets allemaal. Echt Nederlands. Iedereen wil alles gratis of voor weinig hebben. Echt Zeeuws meisje!!! Wat een geneuzel. Mensen wordt toch een wakker. Iedereen is jaloers. Gewoon een goed concept en een sterk bedrijf. Allemaal afgunst. Ga lekker bij de Aldi jullie spullen kopen en val normaal hardwerkende mensen niet lastig. Het MKB draagt toch immers de hele economie.

Willem

@Tom: Ga ff op berichten van 4 jaar geleden reageren. En voor wat betreft "echt Nederlands", in 1 van de andere reacties kwam eerder deze week ook al een keer naar voren: het is pas echt Nederlands om te denken dat er alleen hier zo gedacht wordt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond