Deel dit artikel
-

Marktplaats opent outlet voor A-merken

Marktplaats.nl opent vandaag Nederlands eerste online outlet voor producten van grote A-merken. Neckermann.com, Philips en Telfort zijn de eerste die een plaats in de outlet hebben, maar Joep Hutschemakers van Marktplaats Zakelijk denkt dat dat aantal uiteindelijk kan oplopen tot honderden merken.

“Een half jaar geleden zijn we gaan denken in welke behoefte we nog niet voorzien met Marktplaats. De gedachte aan outlet diende zich toen aan, eigenlijk heel logisch omdat het heel dicht tegen ons DNA aanligt. Enerzijds zijn we een vaste waarde in de tweedehands handel maar er worden ook veel nieuwe producten aangeboden. De outlet ligt daar precies tussenin.”

De outlet opent vandaag zijn deuren. Neckermann.com, Philips en Telfort hebben mee geïnvesteerd in de ontwikkeling ervan. Hutschemakers gaat komende maanden zo pragmatisch mogelijk te werk bij het uitbouwen van Nederlands vierde outlet. In Lelystad, Roermond en Roosendaal staan de drie andere grote outletcentra. Verschil: die bestaan enkel in de fysieke wereld, die van Marktplaats enkel in de digitale.

“Een half jaar geleden hebben we in de markt verteld dat we met dit idee speelden. Sindsdien hebben we niet veel moeite hoeven doen om belangstellenden te vinden. Iedereen kent het outletconcept. We gaan nu van start en kijken naar hoe onze bezoekers reageren, zodat we daar goed van kunnen leren. Als we kunnen aantonen dat het succesvol is, hoef je maar naar bijvoorbeeld Bataviastad te kijken om te bedenken hoeveel merken we kunnen huisvesten.”

Hutschemakers denkt dat er volgend jaar enkele tientallen merken in de outlet te vinden zullen zijn en op langere termijn “tientallen van tientallen.”

Het verdienmodel staat nog niet vast. “Komende tijd zal leren welk verdienmodel het beste past bij de waarde die we toevoegen voor onze geburikers en partners.”

De artikelen die de A-merken opvoeren komen binnen uit hun e-commerce- of CRM-systeem. Marktplaats importeert die via zijn API.

“Dit is ook een oplossing voor een groot probleem in de zakelijke markt. In de outlet liggen namelijk restpartijen, retouren, showroommodellen, artikelen uit een vorig seizoen, items in kapotte dozen, ex-lease producten als telefoons en gerenoveerde artikelen. Die liggen nu in magazijnen te wachten tot er een nieuwe bestemming voor wordt gevonden, maar de praktijk bij veel bedrijven is dat de magazijnen alleen maar voller worden. Ons aanbod kan dus zo oplopen tot duizenden items, die worden verkocht met behoud van fabrieksgarantie.”

Neckermann.com en Philips zullen hun retouren in de outlet verkopen. Philips laat de consument daarbij bieden op de prijs, een op Marktplaats gebruikelijke manier om tot een verkoopprijs te komen.

De promotie van het nieuwe verkoopkanaal gebeurt in eerste instantie organisch, via Marktplaats’ eigen kanalen als homepage takeover, e-mails, banners en mogelijk met promoties op Marktplaats Deals.

Foto: SmartLightLiving (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

DURABILIT

Waar markplaats.nl wellicht eerst een kannibaliserende bedreiging was voor A-merken, wordt er nu samengewerkt. Zo zie je maar. De klant is koning.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond