Deel dit artikel
-

Marktplaatsen grootste groeier in Duits e-commerce

Marktplaatsen als eBay en AliExpress, maar met name Amazon, zagen het totaal van de aankopen door consumenten met dertien procent groeien tot acht miljard euro in het tweede kwartaal van 2019. Deze vorm van e-commerce toonde de grootste groei in de drie maanden tot juli.

Brancheorganisatie Bundesverbandes E-Commerce und Versandhandel Deutschland rekent voor dat e-commerce in het tweede kwartaal groeide tot 17,6 miljard euro.

Qua productgroep zijn huishoudelijke artikelen zoals eten, diervoer en drogisterijspullen de grootste stijgers. De omzet steeg hier met 14,2 procent tot 1,3 miljard euro. De dagelijkse boodschappen, zoals Picnic die bijvoorbeeld in het Ruhrgebied thuisbezorgd, was goed voor een totaal van 407 miljoen euro (+17,9%).

De cijfers laten ook weer zien dat het Duitse e-commercelandschap zwaar wordt gedomineerd door marktplaatsen en niet door pure players of omnichannel retailers. Amazon.de is met afstand de grootste, bij twee keer groter dan OTTO, aldus eerdere onderzoeken.

Marktplaatsen zagen de consumentenbestedingen in het afgelopen jaar sterker dan gemiddeld groeien, met dertien procent tot 8 miljard euro. Andere grote bestemmingen die het marktplaatsmodel omarmden zijn Rakuten, Zalando, Real.de, Hood.de en Yatego.

Foto: Franklin Heijnen (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond