Deel dit artikel
-

Marktplaatsen pakken de helft van Duits e-commerce

Online marktplaatsen, en dan met name Amazon.de, zijn goed voor de helft van alle internetverkopen in Duitsland. De digitale omzet als geheel steeg met 11,1 procent in het eerste half jaar van 2018.

Dat laten nieuwe marktcijfers van het Bundesverbandes E-Commerce und Versandhandel Deutschland (bevh) zien. Die organisatie is sterk vergelijkbaar met wat Thuiswinkel.org in Nederland doet.

Vanwege het first mover advantage is Amazon niet alleen dé marktplaats in Duitsland, maar zijn ‘Amazon’ en ‘e-commerce’ nog net geen synoninog niemen. Het huidige onderzoek van bevh laat zien dat de helft van de digitale handel via Amazon en – in mindere mate – eBay verloopt. Lokale partijen hebben die positie nooit kunnen overnemen. Een ander onderzoek, dat van Handelsverband Deutschland, dicht Amazon alleen al een marktaandeel van 50+ procent toe.

Alle webwinkels en marktplaatsen bij elkaar waren in het tweede kwartaal goed voor een omzet van 15,6 miljard euro. Voor de multichannel retailers kan daar nog eens 769 miljoen euro bij worden opgeteld, want zo groot waren hun online verkopen.

Digitale diensten zoals tickets, downloads en hotelboekingen mogen daar ook nog bij worden opgeteld. Het verkooptotaal van dat soort ‘items’ bedroeg in het tweede kwartaal 4,6 miljard euro, een plus van 10,9 procent.

Opvallend is de productgroep ‘Dagelijkse benodigdheden’, waar naast boodschappen ook diervoer en aankopen bij de drogist toe behoren. Dit segment zag de omzet met 15,4 procent toenemen tot 1,1 miljard euro.

De Duitse e-commercemarkt is in 2017 met 10,9 procent gegroeid tot 58,5 miljard euro. Voor het nu lopende jaar rekent men op een stijging van 9,3 procent tot 63,9 miljard euro.

Foto: Thomas Kohler (cc)

Dit bericht is 27 keer gedeeld

4 Reacties

TvdH

Paar opmerkingen: multichannel retailers zijn goed voor 6 miljard van die 15,6 – dat staat een stukje verderop. Die 769 miljoen is voor de ouwerwetse postorderaars (Versandhandel) die blijkbaar ook in dit onderzoek zitten.

Dit zijn geen branchecijfers, maar geextrapoleerde panelcijfers van Beyondata. Dat deed Thuiswinkel ook altijd (panelcijfers opblazen) en betekent dat je regelmatig geconfronteerd wordt met de nonsens-hefboom. Geextrapoleerde onzin, omdat je panel vol zit met mensen die voor de kans op een cadeaubon vragenlijsten invullen.

http://www.beyondata.net/#

“Ganzjährige, wöchentliche Befragung von insgesamt 40.000 Konsumenten zu ihren wochenaktuellen Käufen von Waren im E-Commerce.”

Erwin Boogert

Dank voor je aanvulling

TvdH

Volgens EHI Retail Institute (Duitsland) waren Amazon, OTTO en Zalando in 2016 goed voor 12 miljard omzet samen. Gun ze een groei van 30% per jaar, wordt het 21 miljard in 2018. Dat is nog geen derde van de totale omzet die in bovenstaand artikel verwacht wordt.

Heel indrukwekkend. Petje af voor de Duitse marktplaatsen. Maar de helft?

https://www.emerce.nl/nieuws/omzet-amazonde-3x-groter-nummer-2-otto

TvdH

Vraag het aan EY Parthenon en Amazon.de is goed voor 28,7% terwijl Ebay 22,9% en 14,8% vertegenwoordigt. Samen wel twee-derde.

Hangt ervan af welk panel je extrapoleert.

https://www.onlinehaendler-news.de/handel/studien/31979-studie-amazon-ebay-marktanteile-unter-sich.html

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond