Deel dit artikel
-

Massaproductie 3D-televisies komt op gang

Een nieuw digitaal medium dient zich aan: driedimensionale televisie. Samsung bracht onlangs als eerste een speciaal daarvoor gebouwd toestel uit. Panasonic, Sony, LG en Philips volgen in de komende maanden met vergelijkbare producten.

Het verschijnsel ‘3D-kijken’ kreeg afgelopen maanden weer fors aandacht via de film Avatar. Binnenkort zitten ook de eerste huishoudens met een extra brilletje op naar overweldigende tv te kijken, in 3D. Dit is een volgende argument dat fabrikanten aan consumenten voorhouden om een nieuwe televisie te kopen.

Het tv-aanbod met 3D-producties is echter nog klein. Panasonic filmde de Olympische Spelen in Canada in met speciale camera’s. Daarmee deed het praktijkervaring op voor tv-producenten en voor de toestelfabricage. Sony doet hetzelfde, maar dan tijdens het WK Voetbal in Zuid-Afrika komende zomer. In Engeland zal tv-zender Sky met Pasen beginnen met een speciale 3D-zender. Daarmee wil het de markt een impuls geven, zoals de Engelsen ook deden toen HD-televisie amper bestond.

Mogelijk is het Sony dat de 3D-markt een onverwachte impuls kan geven. De Japanners brengen niet enkel 3D-televisies uit, maar zullen in de zomer een firmware upgrade publiceren voor de PlayStation3. Gamers kunnen dan BluRay-films kijken maar ook games spelen in 3D, met een speciaal brilletje op. Het is niet bekend of en, zo ja, welke spellenmakers driedimensionale games aan het bouwen zijn.

De fabrikanten noemen geen verwachte afzetcijfers. Marktonderzoeker DisplaySearch verwacht dat deze nieuwe markt zal groeien van 902 miljoen dollar in 2008 naar 22 miljard dollar in 2018, wat een jaarlijkse groei betekent van 38 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond