Deel dit artikel
-

Maurits Grosfeld (House.nl): ‘Ons model werkt ook in mindere tijden’

Het eerste transparante en datagedreven makelaarsmodel is een feit, stelt ondernemer Maurits Grosfeld. Hij liet zich voor zijn online initiatief House.nl inspireren door het internationale succes van het iBuyer-model.

Hij deed twee jaar onderzoek naar de huizenmarkt in binnen- en buitenland. Daaruit concludeerde Grosfeld dat huizen in Nederland vaak te hoog zijn geprijsd. Ook ontdekte hij dat de keten van verkoop tot overdracht veel te traag is. Daarbovenop komt dat huizen gemiddeld 41 dagen te koop staan. Bij elkaar opgeteld ben je al gauw 128 dagen verder voordat het geld van de verkoop op je rekening staat.

“Wat velen zich niet realiseren, is dat als je je huis verkoopt daar heel wat kosten mee gemoeid zijn. Je hypotheek op de bestaande woning loopt gewoon door, daarnaast moet je een hypotheek voor je nieuwe huis afsluiten. Banken bieden onder allerlei voorwaarden een overbruggingskrediet, waarover je ook rente betaalt. Veel verkopers hebben daardoor dubbele woonlasten.”

House.nl zet het huis tegen een realistische prijs in de markt om zoveel mogelijk potentiële kopers aan te trekken en biedt naar eigen zeggen transparantie door een open biedingssysteem. Als het huis na dertig dagen nog niet is verkocht, hebben verkopers de keuze om gebruik te maken van een verkoopgarantie waarmee House.nl het huis alvast aankoopt voor negentig procent van de waarde van de woning. Ook neemt het bedrijf alle woonlasten voor zijn rekening. De vaste vergoeding daarvoor wordt pas na de verkoop in rekening gebracht.

Concurrentie
Het is het model waarmee het Amerikaanse iBuyer succes boekte, en dat in Nederland nog nergens wordt toegepast. Om de verkooptijd, de overdrachtstijd en het verkooprisico te kunnen inschatten, ontwikkelde Grosfeld een zelflerend (AI-) model, gebaseerd op externe data van het Kadaster, CBS en publieke databronnen. Het verdienmodel zit hem vooral in de vergoeding van één procent over de vraagprijs, oplopend naar drie procent als een voorschot op de woning wordt geboden.

Het is overigens Grosfelds tweede bedrijf. Eerder ontwikkelde hij de betaalapp Sowdan waarmee je direct geld kon overmaken naar vrienden; een voorloper van Tikkie. En inmiddels gestopt vanwege de sterke concurrentie van apps voor het verwerken van betaalverzoeken.

Concurrentie voor House.nl verwacht de Rotterdamse ondernemer minder snel. “Er komt als financieel dienstverlener nogal wat op je af. Wij werken met professionele makelaars en worden ondersteund door investeerders die jarenlange ervaring hebben op het gebied van vastgoed.”

Doorstromers
Grosfeld gelooft niet in sites waar je je huis voor een paar honderd euro kunt verkopen. “Onze ervaring is dat die huizen vaak onder hun werkelijke verkoopwaarde worden verkocht. Ons model is meer gericht op fullservice dienstverlening, waardoor de verkoper volledig wordt ontzorgd.”

House.nl startte deze zomer tijdens de coronacrisis, maar de ondernemer is niet bang voor een verslechterende huizenmarkt. “Het model werkt ook in minder goede tijden, omdat de verkoper alvast een groot deel van de waarde van zijn huis kan ontvangen. We hebben naast een commercieel belang ook een sociale doelstelling. We willen de financiële situatie van doorstromers verbeteren, zodat gemakkelijker een volgende stap op de woningmarkt kan worden gezet.” Plus: mocht House.nl een overgenomen woning onverhoopt tegen verlies moeten verkopen, dan hoeft de verkoper niet bij te lappen, besluit Grosfeld.

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#179).

Deel dit bericht

2 Reacties

Arjen

DeGratisMakelaar.nl en nog een aantal platforms hanteren dit model al een aantal jaar. Heel mooi maar het artikel is dus niet erg juist.
House.nl is net als DeGratisMakelaar.nl in Rotterdam gestart, misschien wel een beetje afgekeken?

Jan Libbenga (Emerce)

Ik zie eerlijk gezegd geen enkele overeenkomst. Bij de Gratis Makelaar worden geen huizen aangekocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond