MaxFoodmarket gestopt
Update Met ingang van vandaag heeft online supermarkt MaxFoodmarket alle bedrijfsactiviteiten beëindigd. Het bedrijf maakte nog steeds verlies en slaagde er niet in nieuw kapitaal aan te trekken, zo laat het weten in een bericht aan de klanten. Ook de groei van het aantal orders ontwikkelde zich niet goed genoeg, aldus MaxFoodmarket.
MaxFoodmarket begon de activiteiten in 2000. In 2001 rekende directeur Dick Groot er nog op dat het bedrijf eind 2001 break-even zou draaien. Hij liet toen weten dat de omzet in vier maanden tijd drie keer zo groot was geworden.
In oktober 2001 startte MaxFoodmarket een samenwerking met VrouwOnline, onderdeel van de Ilse Media Groep. Dit resulteerde in de rubriek KokenOnline , waar recepten van de supermarkt werden aangeboden. Afgelopen zomer nog maakte het bedrijf bekend dat het zich meer zou concentreren op wijken en buurten, om "in te spelen op het fenomeen dat steeds meer supermarkten gaan verdwijnen uit binnensteden en oude wijken". De supermarkt zei toen actief te zijn in Den Haag, Leiden, Utrecht, Haarlem en Amsterdam.
In september 2002 leek er nog niks aan de hand te zijn. Het bedrijf had onderzoek gedaan onder drieduizend klanten en geconstateerd dat wijn en versproducten het goed deden. Dick Groot noemde het toen een opmerkelijke uitslag: "Men zegt vaak dat je online geen versproducten kan bestellen of dat de kwaliteit minimaal zou zijn. Wij bewijzen dat het wel kan", aldus Groot.
Achteraf gezien was een eerste indicatie voor de problemen de aankondiging van MaxFoodmarket dat het zou stoppen met tegoedbonnen. Die werden ter compensatie gegeven aan klanten bij wie de bestelling later dan afgesproken werd bezorgd. De tegoedbonnen werden geschrapt om de kosten laag te houden. In plaats daarvan zou het bedrijf de bestellingen gewoon op tijd bezorgen, zo werd de klanten beloofd.
Voor Herman Loykens, directeur van het Retail Management Center , komt de ondergang van MaxFoodmarket niet als een verrassing. Het standpunt van zijn organisatie: "Het is onmogelijk om virtueel retail te plegen zonder een fysiek netwerk, als het gaat om producten die niet door de brievenbus kunnen of niet kunnen worden gedownload." Loykens zegt dat MaxFoodmarket van alle online supermarkten de beste service bood, dat het bedrijf het ook daarmee niet heeft gered is voor hem "helaas het zoveelste bewijs" dat dergelijke concepten inherent niet levensvatbaar zijn. Een rendabele bedrijfsvoering vereist volgens hem fysieke afhaal- en servicepunten, want zelfs de marge van twee uur waarbinnnen MaxFoodmarket een bestelling afleverde kon niet voldoende consumenten over de streep trekken. Loykens: "Vóór de periode van de tweeverdieners en de eenpersoonshuishoudens is er een periode van veertig jaar geweest waarin er altijd wel iemand thuis was. Toch slaagden postorderbedrijven er in die lange periode niet in om een marktaandeel van meer dan twee procent te behalen. Wat pure internet retailers betreft roepen we al vijf jaar dat het niet werkt. Helaas beginnen we steeds meer gelijk te krijgen."
MaxFoodmarket is nog niet bereikbaar voor commentaar.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
39 Reacties
eRIK
Heel Jammer dat Max ermee is gestopt, zij leverden een perfecte dienstverlening voor een zeer aanvaardbare prijs. Tsja, wat blijft er nu over, Albert?? Nee dacht het niet. Wordt weer gewoon ouderwets naar de winkel…
Isaac Maas
Maar in de e-mail nog wel even de pay off:"Even Maxen, laat uw vrienden ook kennismaken met dit gemak! klik hier!" En de link naar http://www.maxfoodmarket.nl, Al je boodschappen aan de deur! Zonde ze 'waren' stukken beter dan Albert.
Frank
Juist een van de bedrijven die via internet iets aanbod waar de consument echt wat aan had. Geen doorstart meer mogelijk? Overgenomen worden? Toch maar meer bestellen? Eeuwig zonde.
Gijs Bos
Erg jammer dat "de Max" er niet meer is. Was altijd zeer tevreden over de service. Ze hadden wat moeite om ons kantoor te vinden, maar de tegoedbonnen maakten altijd veel goed. Nu de tent niet meer draait hoop ik dat het MT van de Max wat openheid kan geven over ordervolume's, omzetten e.d. Goed om te zien dat er bij de ondergang van een bedrijf alle vervelende opmerkingen van de betweters achterwege blijven. Tot slot, sterkte voor alle medewerkers van de Max, het heeft niet zo mogen zijn.
Pepijn Rijvers
Dood en doodzonde! Erg jammer dat ze het niet gered hebben. Wellicht een kans voor Albert om een nieuwe start te maken?
edwin
Heel jammer, leuk bedrijf met goede service. Ik had het niet verwacht.
Manuela
Dat is echt jammer!! Jullie waren veeel beter dan Albert en hadden een perfecte service! Helaas, kunnen we niet meer "even maxen". Misschien tot kijk. Succes en sterkte.
Joost
Ook ik vind het jammer. Was net afgelopen vrjdag in dienst genomen als chauffeur na (te) lang zoeken naar werk! Ongelooflijk, ik hoop dat het niet aan mij heeft gelegen. Als iemand nog werk heeft voor ong. 20 uur per week, omg. Utrecht, daan hoor ik dat graag! Jammer Max, succes (ex-) collega's!
Danny van den IJssel
Bijzonder jammer. Moet ik met deze vrieskou toch de deur uit en zelf mijn resterende 3 Max-kratjes gaan vullen. Vreemd overigens dat juist voor de k*rst de stekker eruit gaat!?
Josh.
Boehoeoeoe… snik. Jammer. Als er 1 bedrijf is waarvan ik hoopte dat ze het zouden gaan halen dan was Max het wel.
H.Bos
Erg jammer. Het was niet alleen makkelijk en goed geregeld. Ook was het een goed voorbeeld van een nieuwe manier van dagelijks gebruik van internet. Nu eens niet tussen partijen onderling (jobnews, marktplaats), maar van een nieuwkomer die de markt begreep waar ze inzaten. Heel jammer dat consumentenpatronen zo langzaam wijzigen dat mensen niet direct de voordelen aanvaarden en proberen. Albert is door het verschil in voorwaarden en prijs geen alternatief. Ik hoop dat er een nieuwe poging wordt gedaan. De markt is groot genoeg. Wil niemand er mee verder? (Of zou Albert de hoogste bieder worden om concurrentie te voorkomen…)
GuiGui
Ik sluit me aan bij alle rouwbrieven. Grappig ……….. als je er even bij stil staat.Hoe komt het nou dat zo«n ultieme e-business case, zo«n op en top internet bedrijf zoveel posititeve reacties ontlokt?Veel reacties op emerce hebben een hoog «wijsneus« gehalte. Nu maken gevoelens als droefheid, treurnis zich meester van de echte internetadepten. Hoe heeft het zo kunnen komen?Ik kan je vertellen wat mijn bijdrage is geweest. Ik loofde de service.Ik bestelde twee keer per week.Ik promote Max bij mijn drukke vrienden.Ik bestelde wekelijks.Ik bestelde nog wel eens.Ik stopte naar verloop van tijd mijn bestellingen. Mea culpa.
Pablo
Beste Max, Ik betreur het zeer dat ik niet meer van jullie diensten gebruik kan maken. Ik was altijd een trouwe klant van jullie. Ik zit namelijk in een rolstoel. Ik hoop dat er weer een nieuw initiatief word genomen om jullie goede service weer terug te krijgen.
Elja
Treurnis alom. Ik wil jullie deze mini wayback machine niet onthouden. {Kijk; http://www.eljapolak.nl/max.htm } en neem afscheid.
Dick Jan Broer
Geen wonder dat Max (en ieder andere etailer in Nederland) het niet haalde of zal halen: als je wat wilt bereiken in de (r)etail moet je meer bieden dan alleen maar een bezorgservice en een catalogus. In dat meer is Max evenals andere etailers zoals bijvoorbeeld Albert niet geslaagd. Wil je slagen dan moet je een aantal punten op orde hebben zoals: GemakBied je klanten meer dan dat ze in de winkel kunnen krijgen. Laat de etailer het winkelwagentje maar vullen en voorkom dat de winkelende klant zich door tien- of honderdtallen web pagina's heen moet worstelen voordat hij het winkelwagentje gevuld heeft. Ik kan niet voor Max spreken (ik kon alleen de demo bekijken en dat beloofde niet veel goeds) maar probeer je wekelijkse boodschappen bij Albert maar eens op een lijstje te krijgen. Mijn inschatting is dat dit (met een breedband-internetverbinding) al zo'n 3 uur kost (om nog maar te zwijgen over het verschrikkelijk aantal muiskliks dat moet worden gemaakt). In de 'echte' wereld is dit vergelijkbaar met het neerzetten van een winkel in een weiland zonder toegangswegen. Wel mooi maar het leidt tot niks. VolledigheidOok hier weer de omissie van geen ervaring bij Max. Bij Albert kan ik in ieder geval niet het gehele assortiment kopen. Gevolg, ik moet alsnog naar de buurtsuper. Daarmee vervalt het voordeel van de online etailer en de reden om online de boodschappen in te slaan. Klantenbinding en serviceKoester en ken je klanten. Biedt extra service t.o.v. de supermarkten. Zorg dat klanten worden beloond voor het kopen bij jou door ze te helpen bij het kopen. Beloon ze voor het kopen, dan belonen ze jou voor het geboden gemak (oftewel, zijn ze bereid iets extra te betalen). De websites zijn techneuten sites (usernames/passwords weet u het zeker buttons etc.etc). Loop eens door een website heen en probeer wat je dan ziet te vertalen naar een echte supermarkt: Om binnen te komen in de supermarkt moet je een pasje tonen en the secret code in het oor van de winkelbediende fluisteren, als je een artikel terugzet in het schap snelt een winkelbediende naar je om te vragen of je het artikel zeker niet wilt hebben en aan de kassa noemt de kassajuffrouw ieder artikel op om zeker te zijn dat je het artikel wel wilt hebben. Beperk je kosten wat betreft distributieFijnmazige distributie kan alleen door grote bedrijven als TPG worden gedaan. Iedere brief meer bij TPG leidt qua marginale meerkosten. Bij de online supers is (vanwege het aantal orders) een lineair verband tussen orders en distributiekosten. Denk na wat de klant niet (winkelen bijvoorbeeld) en wel (kratje met boodschappen) wil. Laat hem de ruimte om zijn tijd zelf in te delen en niet thuis op de bank wachten op de aflevering van de goederen. Pas je daaraan aan en pas daar ook je prijsstelling qua bezorging op aan. Het fenomeen bij Max om binnen twee uur te leveren bijvoorbeeld is aardig als je als alcoholist 's avonds geen krat bier meer hebt en je echt niet zonder kan. Echter, de meeste Nederlander zijn geen alcoholist en voor hen geldt dat je wel even zonder kan (desnoods ga je even naar de buren voor een kopje suiker). Pas als er op een andere wijze in de retail gaat worden ge-etailed dan nu het geval is zal er een kans van slagen zijn voor online-supers op Internet. Tot op de dag van vandaag zijn de Nederlandse etailers niet verder gekomen dan de schappen die in de winkel staan op Internet af te drukken, de consument te irriteren met user-interfaces die niet uitnodigen om nogmaals de martelgang van het online shoppen te ondergaan en geen gebruik te maken van de technische mogelijkheden die het Web en de machinerie achter de WebSite biedt. Behalve dat ik het voor het personeel van Max verdomd jammer vind dat ze zo maar op straat staan heb ik bij dit bericht geen traantje weggepinkt. Nou ééntje dan: A.s. zaterdag staat deze jongen weer bij Albert Hein in de winkel, vult zijn winkelwagentje zoals altijd en zal dit nog wel een aantal jaren blijven doen. Ik koester de dag dat deze persoonlijke traditie doorbroken gaat worden.
Ello
Max was een "SUPER"super, Max was service, Max was collegialiteit, Max was het wij gevoel, Max was beter dan Albert, Max was heel veel van mij zelf, Max was fijn, Max was even maxen, "Max is overleden". Iedereen hartelijk dank voor de afgelopen twee jaar. En veel succes met alles.
Karin Stui
Ik vind het verschrikkelijk. Als ex-werknemer weet ik als de beste hoe hard er voor is gewerkt om Max tot een geweldig succes te maken. Het management en alle medewerkers hebben alles gegeven. We waren er bijna! De reacties van "onze" klanten waren vooral positief. Ik wens de familie Groot heel veel sterkte toe. En daarnaast iederen die heeft geholpen om Max tot een succes te maken. Het heeft helaas niet zo mogen zijn!
Liesbeth
Eindelijk een geweldige baan, stoppen ze ermee. Zonde, moet ik weer op zoek naar iets anders, wat volgens mij veel saaier, ongezelliger, en natuurlijk veel minder max gaat worden.
Ewoud
Beste Dick Jan, Ik vraag me af waar jij al deze waarheden vandaan haalt, als je nog nooit gebruik hebt gemaakt van de diensten van Maxfoodmarket. Al de door jouw aangegeven punten slaan TOTAAL nergens op en hebben geen betrekking op de door Max geleverde service. MFM boodt een simpele, maar overzichtelijke en makkelijke website. Mede door de functie om je eigen lijsten aan te maken, was het surfen over de site een snelle aangelegenheid. En als extra konden de boodschappen ook nog eens binnen een aantal uur bij je voor de deur staan. Als regelmatig gebruiker van MFM, weet ik zeker dat hier een markt is voor ook niet alcoholisten. Naar mijn mening is hier een bedrijf verloren gegaan dat de gebruikers een enorme last uit handen nam en het leven veraangenaamde. Helaas moet ook ik nu weer elke zaterdag de lege flessen verzamelen, op de fiets naar de supermarkt (in het centrum van Amsterdam is dat makkelijker dan de auto), mijn boodschappen verzamelen en vervolgens in de rij gaan staan voor de kassa. Kost me toch snel 90 minuten, bij Max kostte dit me nog geen 15 minuten. Ik hoop op een snelle doorstart van dit fantastische bedrijf en wat mij betreft mogen hier zelfs de prijzen iets verhoogd worden, danwel maximaal 3 euro's worden gevraagd voor de bezorging (bij Albert is dit 6 euro en voor mij een drempel om over te gaan naar Albert).
Emmy
Het is zo jammer van dit veelbelovende bedrijf, en zo vreselijk triest voor al die mensen waaronder mijn eigen broer die zich voor meer dan duizend procent inzette nu zo maar zonder meer op straat staan samen met zijn collegas , voor allemaal heel veel sterkte bij het zoeken naar een nieuwe baan en als er nog iemand is die niet weet wat te doen met zijn miljoen, stop het in Maxfood die poen.
Barbes
Verschrikkelijk!Ik weet echt niet hoe ik het anders moet omschrijven. Ik was al vrij lang een trouwe klant van Max en ik vond het echt perfect!Albert, met zijn hoge bestelminimum, zijn hoge prijzen en zijn hoge bezorgkosten, zal nimmer aan Max kunnen tippen…Ik hoop dat er nog op de een of andere manier een doorstart mogelijk is, want ik wil gewoon blijven maxen!
Rik Rijhnen
Maxfoodmarket is per direct gestopt. Wat betekent gestopt in dit geval. Het kan toch niet zo zijn dat een leuk lopend bedrijf zomaar opeens de deuren dichtgooit. Een gat in de begroting is een ramp maar ik begrijp de strategische investeerders niet. Het bedrijf loopt beter en beter. Ieder kind moet opgroeien en leren. Max is een snelle leerling. Max was bijna uit zijn pubertijd. Max leerde van zijn fouten. Max luisterde naar de klant. Max had zijn fouten hersteld. Max wilde verder leren. Max mocht niet verder leren. De strategische investeerders zijn bang geworden maar waarom? zijn ze bang hun euro geen daalder wordt. Dat kan. Maar zoals ik het nu zie willen deze mensen hun geld binnen zeer korte tijd verdubbeld zien. Ik kan niet begrijpen dat enkele mensen die toch al veel hebben niet kunnen wachten op hun aandeel. Wat is er nu mooier onderdeel te zijn van iets waarvan je later mag zeggen dat jij geholpen hebt met het groot brengen van een kleine jongen. Als je leest dat er afgelopen maanden weer meer is uitgegeven aan levensmiddelen vraag ik mij toch af waarom Max en zijn vriendjes niet door mochten gaan. Voor velen van ons is Max een mooie vriend. Klanten hoefden niet nog even haastig naar de supermarkt bedrijf of partikulier. Soms kwam Max te laat, ja ja, We hebben een druk leven, we zijn de hele dag in touw, soms vergeet je rustig te wachten op Max. Maar goed, ik hoop dat de Dagoberts van Nederland onze vader zeer binnenkort bellen met de mededeling dat ze Max willen helpen verder te leren en te groeien. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Als planner mis ik de leuke job. Iedere dag waren we bezig Max volwassener te maken. Er liep al een aardig grote jongen door het pand. Ik baal er nog steeds van dat ik maandag een van de laatste orders heb mogen uitleveren, als laatste het licht uit heb moeten doen en het hek op slot. Dick, ik hoop dat er toch nog investeerders komen die je zoon wel volwassen en groot willen zien worden. Een huilende Max moet weer gaan lachen.
Joost
Allereerst is het jammer dat dit soort initiatieven in NL niet van de grond komt. Echter, we leven nu bijna anno 2003 en niet meer in tijden waarbij elk internet initiatief de hemel in werd geprezen zonder ook maar iets te hebben verdiend. In bovenstaande stukken wordt door alle gebruikers verteld waarom Max niet meer is: er wordt geen vergoeding gevraagd voor de geleverde dienst en er wordt voorbij gegaan aan het feit dat het verzamelen van een order aanzienlijk tijd kost (Ewoud, het kost jou 15 min. om je order te bestellen, maar wat kost jouw order vriend Max?). Ook geloof ik er niets van dat Albert ook maar een cent verdient. Het combineren van alle formules (Etos, XL, etc) doen ze ook niet uit luxe. De reden is eigenlijk heel simpel: kleine marges en hoge logistieke kosten. Willen de Maxen van deze wereld geld verdienen en wil de consument daar gebruik van maken, zal de consument in de buidel moeten tasten. Levensmiddelen zijn geen CD's. Hoelang worstelt Amazon al met winstgevendheid? Zijn ze overigens al winstgevend?
Je beste vriend
Max, ik mis je! Kom alsjeblieft onmiddellijk naar huis. Ik wil het niet met Albert doen maar op deze manier laat je me geen keus, want het vooruitzicht van een eenzame kerst staat me ook niet aan. Je beste vriend ps: maak je geen zorgen over geld, samen vinden we wel een oplossing.
Margot Loesink
Ook ik ben ondersteboven van het nieuws dat 'onze' Max de deuren heeft moeten sluiten. Zo staan we ineens met ons geweldige team (want dat wás het ) op straat. Nu, twee dagen later, kan ik , en met mij vele andere collega's, het nog steeds niet bevatten. Wat is er toch mis gegaan? Hoe moet het nu verder? Er zijn al heel wat traantjes gevloeid.Steun zoeken we bij elkaar, hopende op een wonder. Beste (ex-) collega's, ik zal jullie allemaal heel erg missen. Hopelijk kunnen we nog op een andere manier van elkaar afscheid nemen dan het afscheid van afgelopen dinsdag. Dank voor de fantastische samenwerking en alle gezelligheid. Want gezellig was het zeker bij Max! Veel succes allemaal verder. Henry, vooral ook jij bedankt voor al je inzet. Veel sterkte! De familie Groot wil ik ook bedanken voor de afgelopen 2 jaar, en succes in de toekomst. (Misschien een Max II?) Ik zal Max en jullie erg missen.
Petra
Wanneer ik het woordenboek er op na sla lees ik de betekenis van MAXimaal: grootst mogelijk, en dat was de doelstelling van MAX. Groot worden en een begrip worden in het land. Wanneer ik nadenk over de laatste maanden bij Max weet ik dat we MAXimaal bezig waren deze doelstelling te bereiken. Samen waren we bezig van MAX iets groots te maken en samen , als één grote familie , besmet met het "MAX-virus" werkend aan een toekomst. Een goede toekomst dachten we. Een MAXimale toekomst. Elk beginnend bedrijf heeft zijn kinderziektes, ook MAX. Maar samen zochten we naar een oplossing om beter van dienst te zijn voor de klant en het lukte. Van fouten leert men en we leerden snel. Het ging steeds beter.Door MAXimale inzet werd MAX zoals hij was. Tot op dinsdag 10 december. MAX stopt met ingang van heden. Het werd stil bij de MAX familie. Er waren geen woorden voor. Wanneer ik terug denk aan mijn werk in Utrecht bij goederenbeheer weet ik gewoon dat we een MAXimaal goed team waren, een MAXimale inzet, MAXimale samenwerking. Dick, ik hoop dat je je MAXimaal inzet en probeert van deze familie weer een MAX familie te maken, zodat we weer op MAXimaal niveau ons kunnen inzetten voor MAX.
Max Actie
Kunnen wij als fervent Max-ers het tij niet keren, in plaats van alleen maar te jammeren? Ik zou namelijk zelf wel bereid zijn om 10-20 euro per maand te betalen voor een soort gebruikersabonnement op Max. Bovenop de kosten voor de bestelde goederen dus. Doe ik ook voor mijn KPN-abonnement dus waarom niet voor Max? Wie doet er mee met een reddingsactie voor Max? Stuur je steunbetuiging naar maxactie@hotmail.com of plant hem onder dit bericht.
Max Actie
STUUR DEZE MAIL DOOR ALS JE HET EENS BENT MET DE MAXACTIE! Beste Max-er, Maxfoodmarket houdt er mee op. Zeggen ze tenminste! Investeerders zouden niet bereid zijn extra geld in het bedrijf te steken. En daarmee dreigt het einde van een van Nederlands beste e-commerce initiatieven. Wij, als fervent gebruikers van Max, willen een ultieme poging doen om investeerders over de streep te trekken en zo Maxfoodmarket overeind te houden. Puur uit eigenbelang, want anders moeten we weer in de rij gaan staan en zeulen met zware kratten e.d. Wij zouden allemaal bereid zijn om per maand 10 euro abonnementsgeld te betalen voor het recht van Maxfoodmarket gebruik te maken. Dus bovenop de kosten voor de bestelde goederen. Als jij ook bereid bent om een dergelijk bedrag te betalen stuur dan een mail naar maxactie@hotmail.com.Je doet het ook voor je KPN-abonnement dus waarom niet voor Max?! Bij voldoende reacties zullen wij deze naar Dick Groot, baas van Max, sturen, zodat hij, gewapend met deze munitie, investeerders aan boord kan trekken om een doorstart te maken! Overigens heeft Dick Groot, noch enige andere betrokkene bij Maxfoodmarket, iets te maken met deze actie. Wij zijn niets meer en niets minder dan trouwe klanten van Max en doen dit, zoals gezegd, uit puur eigenbelang: Makkelijk Boodschappen Doen! Max is dood, Lang leve Max! ps. Meedoen met de MaxActie geeft alleen aan dat je eventueel bereid bent abonnementsgeld te betalen, je verplicht je tot niets!
Rachid EL Hammouti
Ik ben niet echt creatief maar ik wil gewoon ff zeggen dat ik het heel leuk heb gehad het laatste half jaar. Bij MAX het was heel erg gezellig met jullie allemaal. Vooral wil ik Henry bedanken dat hij zich zo goed heeft ingezet, je was een goeie baas. En ik snap nog steeds niet dat dit heeft kunnen gebeuren. Ik lees allemaal dingen over een doorstart dus ik hoop dat dat er nog van zal komen.
J Muys
Beste MAXERS, Duiderlijker, beter, sneller, netter kan het ook niet als je zoveel positieve reacties krijg over het werk wat ALLE MAX MEDEWERKERS HEBBEN gedaan. Daar wil ik ze ALLEMAAL helaas via deze weg voor bedanken (speciaal Max Haarlem). Want wij (waren) zijn gewoon de beste Internet Supermarkt. Ik wens iedereen het beste toe in de toekomst en bedankt voor de twee geweldige jaren.
Max Actie
Hallo allemaal, De resultaten van de Max Actie tot nu toe (na 20 uur): - >30 toezeggingen om 10 euro per maand te betalen- 1 aanbod om Maxfoodmarket gratis te hosten bij een doorstart- 1 interviewtje via mail met Webwereld Fantastisch dus! We houden jullie op de hoogte via dit forum. Blijf de actie-mail doorsturen!
Stier herman
Hoi beste actiegenoten, Kunnen jullie je niet beter met zinnige zaken bezig houden. Ik zit al jaren in een veel te klein hok! Dat MAX dood is lijkt me terecht. Het was te goedkoop en als jullie dan zo graag de boodschappen thuisbezorgd willen hebben ga dan lekker naar Albert.nl. Het is lekker duur, maar het komt gegarandeerd. Succes met de verwerking van MAX.
Shirls
Moet ik weer naar Dirk en mijn boodschappen zelf sjouwen. Met de tram, 3 etages klimmen.
Kees van der Rule
Nog even een reactie op Dick jan (de 1e). Een heel verhaal waarvan het meeste niet van toepassing is op Max. Ik winkelde 5 minuten met Max en klaar. Het enige nadeel van de site was dat de voorraad pas achteraf gecheckt wordt. Waarom dan toch het hele verhaal verzinnen? Ach in de laatste alinea komt de aap uit de mouw. Meneer moet het voor zijn sociale contacten hebben van de viswijven in de supermarkt, en daarom mag een online supermarkt niet slagen. Het blijven toch enge dingen voor mensen die er niet mee zijn opgegroeid: computers en internet. Nou ik vind de AH (komt altijd als 'meest betrouwbare' uit de bus) pas eng. Supermarkten met marmeren vloeren waar dezelfde producten duurder zijn dan elders, maar de rij voor de kassa's even lang, waar ze vliegtickets in de prijzen verwerken, maar pr- en marketingsmedewerkers glashard tegen de klanten laten liegen dat zulks en de hele overhead van het systeem 'gratis' is. Nee dank u. Geen traan zal ik er om laten als dat eens weg zou gaan.
Max Actie
MAX ACTIE UPDATE (na 26 uur actie voeren): Er komen momenteel zo'n 10 steunbetuigingen per uur binnen voor de Max Actie. Het totaal aantal loopt inmiddels tegen de 70, waaronder steunbetuigingen van hele bedrijven! Er is inmiddels een aanbod binnen om Max bij een doorstart gratis te hosten, een grote bekende Nederlandse uitgever biedt gratis advertentieruimte aan en een webbouwer wil bij een geslaagde doorstart helpen bij het maken van een betere Max-site ! Planet Multimedia, Business Nieuws Radio, Webwereld en Emerce hebben contact met ons opgenomen, maar we blijven anoniem. Het gaat niet om ons maar om Max. Ook lijken er autonoom Max Actie-sites te ontstaan zoals {www.eljapolak.nl; http://www.eljapolak.nl } Fantastisch dus allemaal, laten we hopen dat Dick Groot er zijn voordeel mee kan doen. Groeten en to be continued Max Actie
paul van dam
Ik vind het ongelooflijk om zo veel naiviteit bij elkaar te zien in 1 forum. Huilen om een bedrijfje dat failliet gaat terwijl de klanten geen cent over hadden voor de service die werd geboden. Hoe kun je nou denken dat je je kratjes bier en kattebakkorrels drie hoog achter thuisgebracht kunt krijgen zonder daarvoor te betalen. En het dan gek vinden dat dat bedrijf failliet gaat. Het is duidelijk dat nog steeds veel Emerce lezers zijn blijven hangen in het onnozele internettijdperk.
ex-werknemer?
Zou er {licht; http://www.webwereld.nl/nieuws/13502.phtml } komen in deze donkere dagen?
Max Actie
Update Max Actie na 3 dagen actievoeren: Het totaal aantal toezegging overschrijdt inmiddels de 100 ruimschoots. Er is inmiddels een aanbod binnen om Max bij een doorstart gratis te hosten, een webbouwer wil kosteloos een nieuwe site bouwen en een grote bekende Nederlandse uitgever biedt gratis advertentieruimte aan bij een geslaagde doorstart! Ook melden zich diverse investeerders, waaronder 1 zeer bekend wereldwijd opererend bedrijf. Deze contacten hebben wij inmiddels doorverwezen naar Maxfoodmarket. Ook ontstaan er steeds meer spontane Max Actie-sites (zie onder) en besteedden diverse media aandacht aan de actie.De volgende media besteedden aandacht aan de Max Actie: {Emerce; http://www.emerce.nl }, {Webwereld; http://www.webwereld.nl } en {Planet Multimedia; http://www.planet.nl/multimedia }. Steun de Max Actie-site(s):{Maxactie.blogspot; http://www.maxactie.blogspot.com }{Helpmax; http://helpmax.0800-plaza.com } Groeten en blijf de actie-mail doorsturen,Max Actie
Alain
Als directeur van Vitaminstore.nl en vaste 'Max' klant verbaasde me ik al enige tijd over de zelfredzaamheid van Max Foodmarket. Bottom line is dat het bedrijfseconomisch onmogelijk is om *50,- boodschappen bij iemand thuis in de keuken te bezorgen zonder minimaal *13 tot *15 bezorgkosten te berekenen. Echte postorderaars zullen dat direct met mij eens zijn. De oplossing zit hem dus ook niet in het vragen van zo'n *10,- per maand als abonnement. Een 'gewone'supermarkt het moet doen met een flinterdunne marge van zo'n 3-5%. Maar daarvoor is gemiddeld een huishouden van 2,3 persoon zo'n 2,5 uur per week bezig met het inkopen en vervoeren van voornamelijk levensmiddelen. Wanneer uit ieder huishouden een persoon op zaterdagochtend 2,5 uur boodschappen zou doen, wordt er op die ochtend een aantal effectieve werkuren gemobiliseerd van 16 miljoen/2,3*2,5 uur is 17,4 miljoen manuren werk!De logistieke kosten zijn dus onbetaalbaar bij ieder e-supermarkt initiatief. Ik zou niet snel geld steken in een doorstart van Max Foodmarket wanneer zij met hetzelfde concept verder zouden willen gaan. Want ook al krijgen wij straks een prachtige volledig in flash opgebouwde 3D Maxfoodmarket.nl waar je door slimme technology supersnel de boodschappen van je keuze in je winkelwagenstopt, vliegens vlug kunt afrekenen en binnen 30 minuten alles in huis hebt. Vrijwel niemand is bereid daarvoor 15-25% meer te betalen dan de supermarkt om de hoek. De buurtsuper bestaat namelijk allang niet meer. Zeker in de Randstad is de geografische concentratie van supermarkten dusdanig hoog dat vrijwel iedereen niet langer dan 5 minuten in de auto hoeft te zitten om een middelgrote of grote supermarkt te bereiken. Uiteindelijk denk ik dat de toekomst van e-commerce ligt in een aantal grote logistieke specialisten, zoals bijvoorbeeld TPG Post, die voor bijvoorbeeld alle leden van thuiswinkel.org gezamelijk de logistiek gaat verrichten. Webwinkels outsourcen alle logistiek. TPG verzorgt de warehousing en picked orders van al deze webwinkels in een keer vanaf 1 groot centraal magazijn in de Randstad. Dan pas ontstaan er rekenmodellen waar die twee keer per week boodschappen doen op het internet, samen met het laten ophalen of ontvangen van je kleding van de stomerij, de nieuwste CD van Borsato, dat managementboek en die handboormachine in 1 aflevering op een door jou gekozen tijdstip wordt afgeleverd. Blijft natuurlijk wel de uitdaging om traditionele consumenten om te turnen tot fervente e-commerce klanten. Aan de penetratie van ADSL internet zal het niet liggen. Nu nog het zoek- en bestelgemak doorgronden. Een PDA die een superwebwinkel projecteert op het plafond, waar je alleen nog met laserpen de producten naar keuze aan hoeft te klikken?