Deel dit artikel
-

Mbuyu vermindert aantal sites in netwerk

Bureau voor affiliate marketing Mbuyu verandert haar sales network. Volgende maand wordt het oude netwerk vervangen door een systeem met de naam M4N. Mbuyu wil op deze manier de site-exploitanten die te weinig kwaliteit bieden en een lage omzet draaien, buiten de deur houden. Van de vierduizend sites in het netwerk van het bedrijf zullen er in het nieuwe systeem zo'n 1500 ontbreken, schat directeur Thomas Joosten.

In een bericht aan de affiliates schrijft Mbuyu: "Reden is dat wij onze dienstverlening zullen gaan richten op adverteerders die minimale omzetgaranties bieden en website-exploitanten die daartegenover een garantie geven voor het aantal pageviews (..)"

Na de samengang met LeadTrace, de online bannermarkt van Wegener, heeft Mbuyu met adverteerders een proefperiode afgesproken. Na die periode zou er een redelijke omzet gedraaid moeten worden. Met de verandering hoopt Mbuyu meer omzet te gaan draaien met minder sites in het netwerk. Hebben de kleintjes pech? "Nee, dat klinkt misschien zo, maar het ligt genuanceerder", zegt Joosten. "Niet de kleintjes, maar degenen die niet genoeg omzet draaien en kwaliteit bieden zullen uit het systeem verdwijnen." Joosten benadrukt dat Mbuyu juist ook draait op kleine sites met gespecialiseerde content: "Daar zit veel waarde in."

Van de vierduizend sites zijn er vierhonderd die heel actief zijn en goed scoren. Voor Mbuyu zijn ongeveer 2500 sites interessant om binnenboord te houden. Bij zo'n 1500 sites ziet Mbuyu weinig gebeuren. Liep het systeem wel goed? Volgens Joosten wel, maar toch kwam de verhouding tussen kosten en opbrengst onder druk te staan. Met het nieuwe M4N is het de bedoeling om met minder sites meer omzet te maken.

Deel dit bericht

11 Reacties

mark

4000 sites, 1500 gedumpt, heren mbuyu/leadtrace hoeveel van de overblijvende brengen nu echt geld op? Wees eens de eerste die echt vertelt wat er nu omgaat aan geld, want in Nederland zijn er lang niet 2500 interessante sites te vinden die ook nog een redelijke traffic scoren.

Viking

De tijd zal leren of er in Nederland 2500 websites te vinden zijn die genoeg verkeer genereren voor Mbuyu. Tot nu toe heeft Mbuyu het knallen van de internetballon weten te overleven. Is Emerce geen goede kandidaat voor Mbuyu?

Rick

Ik blijf me afvragen waarom Emerce toch telkens weer zoveel zendtijd geeft aan dit soort "nieuws". Leadtrace was een totale mislukking. Mbuyu is nooit echt goed van de grond gekomen. De heren van Mbuyu geven inmiddels weer lezingen op seminars en cursussen, wellicht zijn ze daar goed in en is het een idee dat ze zich daar op gaan richten.

Roel

Ligt eraan wat je onder "redelijke traffic" verstaat, Mark. Zoals Thomas aangaf gaat het niet puur om kwantiteit, maar vooral om kwaliteit. Een site gericht op de culinaire mens met 500 bezoekers per dag zal waarschijnlijk meer leads opleveren voor de "Diner Jaarkaart" dan een drukbezochte clan-site met 3.000 bezoekers per dag, om maar wat te noemen. En dan kom je wellicht wel aan die 2.500 sites.

Ton van den Hoogen

Mbuyu heeft gelijk dat ze hun systeem opschonen. De hoeveelheid administratie per website weegt vaak niet op tegen de verdiensten. Aan de andere kant zijn ook websites in hetzelfde proces verwikkeld: een wildgroei van een aantal affiliate-programma's wordt teruggebracht tot degene die goed functioneren. Waardoor ook hier de administratieve last wordt teruggebracht. Bovendien worden steeds vaker dezelfde acties bij zowel Mbuyu, DirectForce, Kliks, Netdirect, Result Online etc. aangeboden. Dan is het gewoon handig slechts met 1 of 2 van dit soort netwerken zaken te doen.Netwerken als Mbuyu hebben inmiddels hun meerwaarde wel bewezen en zijn eenvoudigweg toe aan hun volgende stap in groei naar volwassenheid.

Kees

Noem mij één grote site (met meer dan 2500 bezoekers per dag) die ooit een actie van mbuyu heeft geplaatst. Ze staan alleen maar op sites die niet bij netdirect en al die anderen door de selectie komen.

Koen

Ik vraag me af of het probleem oplost zodra Mbuyu het netwerk heeft opgeschoond. Wat dat betreft ben ik het niet met Ton eens. Als je goede klanten hebt hoef je je affiliate bestand niet op te schonen? Wat maakt dat uit? Overigens ben ik het wel met Ton eens als je ziet dat er veel aanbieders zijn die dezelfde klanten hebben. Wel valt het me op dat TradeDoubler niet in dat rijtje staat. Ikzelf ben affiliate bij TradeDoubler en die hebben me toch een partij grote jongens staan, waar je u tegen zegt: Sony, KLM, Dell, Shell, Ebay, Ladot, Wellowell, Independer, etc. Weet iemand of die jongens nou wel winst maken? Je ziet ze nl. verder weinig in de pers, dus misschien gaat het daar ook wel niet zo goed (of juist wel natuurlijk, maar dan schreeuw je dat in deze tijden toch van de daken?).

Jan Gerritsen

Langzaam maar zeker wordt de markt volwassen. Over 2 jaar zijn er hooguit twee partijen die op een dergelijke maniere banner ruimte verhandelen. Mbuyu zal daar onder vallen – de eerste stap hiervoor is net gezet

Tim Haas

Kleine reactie gericht aan een ieder in dit forum. Bij mij komt keer op keer de vraag op waarom Emerce toch zoveel aandacht besteed aan MbuyU. Petje af voor hen hoor, slim gedaan. Maar vanuit een zakelijk en objectief journalistiek oogpunt mis ik de kritische noot. En zoals vaker vermeld mis ik helemaal het commentaar uit de branche van de marketingspecialisten. Geven we hier nu een E-zine uit of is het gewoon de doorplaatsing van persberichten.

Viking

Tim volgens mij moet je je richten tot de auteur van het stuk en niet zozeer tot de forumdeelnemers. Die geven slechts hun, soms wellicht gekleurde mening. Is dat overigens niet een van de kenmerken van een forum? Persoonlijke meningen en opvattingen ventileren? Enfin misschien kan daar eens een artikel over in de Emerce verschijnen. Waarschijnlijk is Emerce trouwens ook alleen maar bezig met overleven.

Remco van der Pluijm

Naar mijn mening hoeft het, als de techniek in ieder geval in orde is, niet uit te maken of er nu 4000 of 2500 sites in het netwerk zitten. Met de opmerking hierboven dat de hoeveelheid administratie per website vaak niet opweegt tegen de verdiensten ben ik het dan ook niet eens. Administratie, e-mailcorrespondentie en facturatie is namelijk allemaal te automatiseren. Banners die op minder drukbezochte sites draaien vergen daarnaast ook geen bandbreedte. Neem bijvoorbeeld een website over een hobby als hardlopen met bijvoorbeeld 15 bezoekers per dag. Er bestaan duizenden van dit soort sites die veelal als hobby worden onderhouden. Deze sites worden uiteindelijk toch bezocht door mensen en volgens mij en gelukkig maar zijn alle advertenties nog altijd gericht op mensen. Veel belangrijker is het daarom om binnen het netwerk advertenties goed te targetten op de bezoekers. Dit kan aan de hand van de responsgechiedenis van de affiliatesites op basis van bestelde producten, geslacht , leeftijd en postcodegebied en aan de hand van het indelen van deze sites in doelgroepen en interessegebieden. 1000 websites met 15 bezoekers per dag is nog altijd gelijk aan 1 website met 15.000 bezoekers per dag.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond