Deel dit artikel
-

McDonald’s: Helft displayreclame programmatic gekocht

De helft van McDonald’s’ Europese online displaybudget wordt programmatic ingekocht, een percentage dat alleen maar zal toenemen. De snackwinkel wil strategisch meer met first party data gaan werken, mogelijk leidend tot een eigen datamanagementplatform.

Sinds afgelopen voorjaar waait er in Europa een nieuwe wind onder het beleid van John Thekanady. Hij wil de (online) reclameinspanningen fundamenteel veranderen van domweg zenden naar datagedreven publieksgericht adverteren. Dat vergt een omslag in denken en doen waarvan de vruchten niet eerder dan in 2017 worden geplukt.

Om daar te komen gaat Thekanady eerst meer met third party data werken. McDonald’s zelf weet vrij weinig van zijn klanten, dus moet met data van derden een beeld krijgen van zijn publiek. Dat gaat verder dan wat het nu weet: leeftijd en geslacht, maar dan ook bijvoorbeeld zaken koopgedrag elders en mediaconsumptie.

Een probleem voor het fastfoodbedrijf, zo beschrijft The Drum, is dat McDonald’s geen uniform webplatform heeft. De site in het ene land draait op een ander platform dan in het andere. Daardoor zijn data lastig te verzamelen en analyseren. Daar gaat echter verandering in komen, een naam van de levernacier wordt niet genoemd, zodat het bedrijf op alle sites klantgegevens kan gaan verzamelen voor zijn CRM-systeem.

Hoeveel geld met de investeringen gemoeid is, is niet bekend. Evenmin wanneer deze benadering naar Nederland wordt uitgerold. De grootste markten buiten de VS zijn Duitsland, Engeland, Frankrijk, Australië en Canada. Daar gaat veertig procent van het mediabudget naartoe.

Foto: rpavich (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond