Deel dit artikel
-

McKinsey: Bedrijven experimenteren veel met AI, impact blijft uit

De meeste organisaties zijn nog ver verwijderd van het volledig benutten van kunstmatige intelligentie, blijkt uit nieuw onderzoek van McKinsey. Hoewel 88 procent van de bedrijven AI inmiddels inzet in minimaal één bedrijfsfunctie, slaagt slechts een derde erin de technologie daadwerkelijk organisatiebreed te implementeren.

Het onderzoek ‘McKinsey Global Survey on the state of AI’ schetst een beeld van voorzichtig optimisme gecombineerd met hardnekkige uitdagingen. Organisaties worstelen met de vraag hoe ze van experimentele toepassingen naar structurele waardecreatie kunnen komen.

Opvallend is dat 62 procent van de ondervraagde bedrijven momenteel experimenteert met zogeheten AI-agents. Dat zijn systemen die autonoom taken of subtaken kunnen uitvoeren.

De cijfers laten zien dat bedrijven resultaten boeken op individueel niveau. Er is slechts een klein deel dat de experimenten kan opschalen naar de hele organisatie. Een op de drie respondenten geeft aan daarmee bezig te zijn. Het gaat dan meestal om grote bedrijven. Kleine bedrijven slagen er mondjesmate in om deze ingrijpende stap te zetten.

Want ingrijpend is het zeker, als het aan de werknemers wordt gevraagd. Veel verwachten dat AI tot baanverlies leidt bij hun werkgever.

Verder melden respondenten concrete kosten- en omzetvoordelen bij specifieke toepassingen. En 64 procent stelt dat AI hun innovatiekracht versterkt. Maar als het aankomt op de impact op bedrijfsniveau, financiële winst, dan meldt slechts 39 procent tastbare resultaten.

Organisaties die AI werkelijk willen laten renderen, zo stelt McKinsey, zullen hun processen grondig onder de loep moeten nemen. De vraag is niet óf AI toegevoegde waarde heeft, maar hoe bedrijven die gaan ontsluiten.

Foto: Israel Andrade / Unsplash

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond