Deel dit artikel
-

MD Cheil Amsterdam: ‘Ik houd van snelheid en drive’

Een Rotterdamse mentaliteit in hartje Amsterdam met roots in Zuid-Korea. Mariska Kloezen brengt bij Cheil Amsterdam een rijke ervaring aan reclame- en mensenkennis in. “We zijn niet enkel het bureau van Samsung. Ze zijn wel onze grootste klant, maar die heeft iedereen.”

Van Business Director naar MD. Hoe anders is je werk nu?
“Deze rol had ik al een tijdje. Het bureau groeit namelijk hard en dan is het handig om een managing director aan te wijzen die stappen maakt. Ik kwam hier binnen om het Samsung-account te doen, nu is het ook mijn taak om Cheil Amsterdam uit te bouwen en vooral nieuw talent aan te trekken. Kijkend naar ons werk hebben we in het afgelopen jaar al een grote vlucht genomen.”

Leg uit…
“Naast strategisch en creatief talent hebben we bijvoorbeeld nu ook data-analisten in huis. Die mix verbetert de output aanzienlijk. Het inzicht om te investeren in nieuw talent kwam in die zin op het juiste moment. Daarnaast worden we door de markt ook gedwongen om technologie heel goed te begrijpen. Doe je dat goed, dan ben je een voorloper, heb je groeipotentieel en kun je ook andere markten gaan betreden. Vooralsnog worden we nog te vaak gezien als een bureau dat enkel voor Samsung werkt. Dat is niet zo. Ze zijn wel onze grootste account, maar die heeft ieder bureau.”

Wat draag je vooral bij aan het bureau?
“Ik ben hier een soort meewerkend voorman. Bij EuroRSCG 4D heb ik geleerd coalities te smeden en altijd talent om me heen te verzamelen. Dan moet je ook vertrouwen op waar je zelf goed in bent. Bij mij is dat relatiebeheer. Gezien mijn directheid noemt een collega ons gekscherend weleens een Amsterdams bureau met een Rotterdamse mentaliteit. Het belangrijkste is dat je zorgt voor open communicatie, elkaar respecteert en doet wat je zegt.”

Wat wil je nog leren?
“Het zou soms handig zijn als ik politiek wat sensitiever was. Anderzijds, mijn directheid is ook mijn kracht. Wat tevens heel interessant aan dit bedrijf is, is dat het Koreaanse roots heeft. Want Cheil Global komt uit Samsung voort. Zij denken heel anders dan wij in het Westen. Hierdoor krijg je een mix van het Europese traditionele denken en het Koreaanse waar ze gewoon doen wat ze bedenken. En dus niet, zoals hier nog wel eens gebeurt, dat iets helemaal kapot wordt gerationaliseerd. Zelf houd ik van de snelheid en de drive binnen Cheil. En de instelling om altijd het onderste uit de kan te halen.”

Is de reclamewereld in de afgelopen jaren veel veranderd?
“Ja, bureaus hebben veel te weinig geïnvesteerd in mensen. Daardoor is een hele generatie onvoldoende opgeleid en gecoacht. En staan ze voorzichtiger in de wedstrijd. Accountmensen vinden ingewikkelde gesprekken bijvoorbeeld moeilijker, creatieven vinden het daarentegen weer lastig om voor hun werk te moeten vechten. Met dank aan de recessie van 2008. Er worden in ons vak ook veel te weinig langetermijnrelaties aangegaan, waardoor de focus vandaag de dag al snel ligt op het pitchen op projectniveau. Hoe kun je nou de ene dag bij de één zitten en de andere dag bij het volgende bureau? Je moet samen iets opbouwen, wil je awardwinning werk maken.”

Waar sta je over vijf jaar?
“Ik kijk altijd slechts een paar jaar vooruit. Verder kijken heeft geen zin en brengt je uiteindelijk niets. Je moet vooral doen wat je leuk vindt. Momenteel voelt het alsof ik een eigen bureau heb, maar zo voelt het voor het hele team. We werken met een club mensen die er allemaal voor gaan. Daar moet absoluut iets moois uit komen, dat kan niet anders.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#159).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond