Deel dit artikel
-

Media Distillery bouwt aan trending topics voor tv

Technologiebedrijf Media Distillery werkt aan nieuwe technologie waarmee mediabedrijven en operators trending topics op tv kunnen signalen. Dat is een van de zaken die de kijkervaring op televisie moet gaan verrijken.

Je zou het een zoekmachine kunnen noemen voor televisie. Media Distillery ontwikkelde afgelopen jaren technieken om beeld op tv te kunnen herkennen. Dat kunnen logo’s zijn of personen, maar ook objecten en landschappen. Handig natuurlijk van PR- en marketingbedrijven die hun media-exposure willen kwantificeren, maar ook voor omroepen en telecombedrijven.

Een ander, vooral heel praktisch toepassingsgebied, is te vinden bij on demand tv-kijken. De ‘digitale ogen’ van het bedrijf uit Amsterdam ‘zien’ wanneer een programma begint of eindigt. Handig voor tv-kijkers die vanuit de elektronische programmagids naar een programma klikken of die een item hebben opgenomen en niet meer door minuten reclame moeten scrollen.

Een dezer dagen maakte CEO Roland Sars (foto, rechts) bekend dat hij drie miljoen euro nieuw extern kapitaal heeft opgehaald. Dit keer niet bij traditionele vc’s, Peak Capital en Vortex zijn al aan boord, maar bij een aantal informal investors.

“We zitten in een niche”, vertelt Sars aan Emerce, “want opereren voornamelijk tussen tv-operators en zenders. Als je wilt groeien, moet je het direct internationaal aanpakken. Daarom zochten we mensen die de industrie al heel goed kunnen. Dat is veel logischer. De mensen die we vonden”, meer niet bij name noemen, “hebben voor ons waardevolle netwerken van contacten.”

Met het nieuwe geld wil de ondernemer hun technologie laten doorontwikkelen. Zo zijn de algoritmes wel in staat om behalve beeld ook spraak en tekst te herkennen, maar niet tegelijkertijd . Het is of het een, of het ander. “Die technieken gaan we combineren zodat ze elkaar versterken. Je zou dus kunnen gaan zoeken op iets als ‘beelden van Max Verstappen waarin je minstens drie keer het merk Red Bull kunt horen’.”

“Iets anders waar we mee bezig zijn, is het signaleren van trending topics. Denk aan de rellen bij het Capitool in Washington pas geleden. Wij zouden een overzicht met programma’s en video’s kunnen suggereren van buíten je bubbel. Zo’n, qua ervaring, YouTube- of Netflix-beleving bestaat op tv-platformen nog niet maar is dus wel mogelijk.”

Media Distillery analyseerde in 2020 7,5 miljoen uren aan videomateriaal en bereikte, via zijn klanten, veertig miljoen kijkers in binnen en buitenland. “Die ervaring heeft ons bewezen dat ons platform internationaal schaalbaar is.”

De belangrijkste eis van klanten is – wat heet – de time to content. De tijd tussen zoeken, vinden en zien moet zo kort mogelijk zijn. Naarmate de interface en de zoekresultaten beter en sneller zijn, neemt ook de NPS toe van Sars’ klanten. “Goede content tegen een goede prijs met een fijne gebruikerservaring. Daar maken videoplatformen het onderscheid mee.” Is die combinatie niet goed, dan zapt de mediaconsument zo naar de volgende interface.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond