Deel dit artikel
-

Media Markt in omnichannel, start belevingswinkel ‘Man Cave’

Media Markt gaat de volledige online catalogus naar de winkelvloer brengen. Alle winkelverkopers krijgen tablets waarmee ze klanten kunnen wijzen op alternatieve producten of modellen. Ook wordt de beleving verder versterkt. In Utrecht opent Media Markt over enkele weken een eerste Man Cave. Daar worden nieuwe producten geïntroduceerd en gedemonstreerd, maar niet verkocht.

Met de omnichannelstrategie wordt het aanbod verruimd, zegt directeur Barry van Ruiven. “Onze winkels zijn niet van elastiek, we kunnen nooit het complete aanbod op de winkelvloer aanbieden. Dat kan straks wel, zij het gedeeltelijk virtueel. Wat niet we niet in huis hebben, laten we bezorgen.”

Van Ruiven erkent dat Media Markt laat in de onlinemarkt is gestapt, maar ontkent dat dit zou komen omdat vestigingsdirecteuren kannibalisatie vreesden. “De directeuren zijn juist enthousiast. Ook klanten die naar de winkel gaan oriënteren zich online. Ze hebben straks keuze uit thuis bezorgen of in de winkel halen.”

De nieuwe aanpak zou er toe kunnen leiden dat Media Markt op termijn meer ruimte creëert voor beleving. Een eerste stap in die richting wordt 18 september gezet, als Media Markt in Hoog Catharijne in Utrecht tegenover zijn vestiging daar de eerste experimentele beleveniswinkel Man Cave opent. Daar worden nieuwe producten geïntroduceerd en gedemonstreerd, maar niet verkocht. Het wordt een soort ‘ballenbak’ voor mannen, compleet met theater.

Met De Bijenkorf en Phone House is Media Markt daarnaast een nieuwe winkelformule gestart, B Connect. Die komt eerst in Rotterdam, dan in Eindhoven en vervolgens in Amstelveen. In een winkelformule van 300 tot 400 vierkante meter worden de vijf belangrijkste schermen aangeboden, zoals smartphones, tablets, notebooks en televisies.  Volgens Van Ruiven zijn er oriënterende gesprekken met andere retailers.

Al deze activiteiten zijn in Nederland ontwikkeld. Nederland geldt als het innovatieland van de retailketen, zegt Van Ruiven. Het was het eerste land waar werd geëxperimenteerd met digitale labels waarop actuele prijzen staan vermeld. Zodra lagere prijzen bij concurrenten worden gezien, past Media Mark de eigen prijzen aan. Op de IFA in Berlijn demonstreerde Media Markt Nederland deze labels aan vestigingen in andere landen.

De winkels blijven met vijftig miljoen bezoekers per jaar in Nederland volgens Van Ruiven enorm belangrijk. Zo belangrijk dat Media Markt bijvoorbeeld steeds vaker met diverse partners programma’s opzet. Energiemaatschappijen mogen op de winkelvloer energiecontracten verkopen en workshops organiseren. Kabelaar Ziggo werft er nieuwe abonnees. Zij profiteren van het grote bereik.

In de eigen winkels krijgen eigen producten de komende tijd ook meer aandacht. Zo is Media Markt samen met Lenovo een eigen laptop- en tabletmerk Peaq begonnen, dat deze week op de IFA werd gelanceerd, maar de retailer voert al langer eigen merken voor onder meer geluidsapparatuur en huishoudelijke apparaten. Daarmee mikt men vooral op de onderkant van de markt.

Voor het eerst stapt Media Markt dit najaar ook in de markt voor streaming video. Van Ruiven: “We vinden nog steeds dat consumenten bij ons een dvd of cd bij ons in de winkel moeten kunnen kopen, maar daarnaast bieden we die producten ook digitaal aan.”

Dat gebeurt onder de noemer Juke. De van oorsprong Duitse muziekdienst was al beschikbaar in Nederland, maar Media Markt heeft er tot nu toe weinig ruchtbaarheid aan gegeven. Dat moet dit najaar gaan veranderen, als ook films en series via de online dienst zijn te bestellen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond