Deel dit artikel
-

Media Markt en Saturn krijgen WiFi

De winkels van Media Markt en Saturn krijgen inpandig WiFi, de winkelinrichting wordt gemoderniseerd en er komen meer online diensten. Moederbedrijf Metro Group zet stappen om het bedrijf aan te passen aan het digitaliserende retaillandschap.

Deze maatregelen maken deel uit van het verbeteren van de zogeheten omnichannelaanpak. Ze worden omschreven als strategische punten van aandacht in een bericht aan de financiële markt. Ook ‘meer digitalisering’, meer producten in de winkels en ‘extra kostenbesparingen’ maken deel uit van dit pakket.

Het marktbericht meldt dat de online omzet van Media-Saturn, waar ook de Europese webwinkel Redcoon onder valt, met driekwart is gestegen. De online omzet ging van 484 miljoen euro in de eerste negen maanden van 2012 naar 848 miljoen euro in het nu lopende jaar. Hoeveel daarvan op het konto van Redcoon komt en hoeveel op die van Media Markt en Saturn wordt niet gezegd.

Een kleine zes procent van de omzet van Media-Saturn is afkomstig uit internetverkopen.

Op het web voert Metro Group een duaal e-commercebeleid met Recoon enerzijds en Media-Saturn anderzijds. Redcoon moet de grootste keuze bieden tegen de laagste prijs (de oude positionering van Media Markt). Media Markt en Saturn moeten als de meest concurrerende winkels worden gezien met de meeste toegevoegde waarde. De introductie van WiFi in de winkels staan voor dat laatste.

2013 maar ook volgend jaar zijn jaren waarin Media-Saturn sterk op de kosten is gaan letten. Specifiek worden daarbij de posten personeel en reclame genoemd. Van ontslagen is geen sprake, evenmin van het schrappen van budgetten. De concernleiding spreekt over ‘kostenfocus en bewustzijn’.

Om de kosten niet uit de hand te laten lopen heeft Metro Group in Europa (vooral in het oosten) winkels gesloten en onroerend goed verkocht. Daarmee was het in staat om de nettoschuld terug te brengen. Met het oog op de toekomst is in het topmanagement een verantwoordelijke aangesteld voor bedrijfs- en techniekinnovatie.

Nederland en Zweden en enkele Zuid-Europese landen behoren tot de markten waar het concern een omzetdaling noteerde. Als gevolg daarvan nam de omzet in West-Europa, exclusief Duitsland, af met 2,2 procent tot 5,8 miljard euro.

Media-Saturn boekt over de eerste negen maanden van 2013 een omzet van 14,4 miljard euro, een daling van 0,6 procent. Het bedrijf heeft 43 filialen in Nederland.

Foto: gastev (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

WebshopAdvies.nl

Kunnen we eindelijk de prijzen van de winkel zelf vergelijken met de internet prijzen. Of zijn ze zo slim om bezoekers vanuit het eigen Wifi netwerk de winkelprijzen te laten zien online 😉 .

Martijn

Wifi? Ongelofelijk! Wat een technologische sprong voorwaarts!
Waar halen ze zo’n onwaarschijnlijk goed idee vandaan?
Wat een koplopers!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond