Deel dit artikel
-

Media Markt stopt klantgegevens in apart bedrijf

Het moederbedrijf van Media Markt en Saturn richt een nieuwe dochteronderneming op die klantgegevens van de retailbedrijven online gaat exploiteren voor reclamedoeleinden.

Het bedrijf heet Retail Media Group (RMG) en gaat aan de slag met online bezoekers- en transactiegegevens van maandelijks tien miljoen consumenten die langskomen bij Media Markt en Saturn. Ook de data van Redcoon zitten erin, maar die verliezen snel aan waarde omdat die dochter niet meer operationeel is.

De oprichting van de nieuwe tak werd gisteren bekendgemaakt. Het is de eerste grote stap van Pieter Haas voor het ‘nieuwe Media Markt’. De Nederlander staat aan het roer van de elektronicabedrijven die naar verwachting per aanstaande maandag van Metro Group worden afgesplitst in het aparte bedrijf CECONOMY.

Het nieuwe databedrijf werkt enkel met geanonimiseerde data uit het eigen retailnetwerk. Die data wordt aan adverteerders aangeboden via programmatic exchanges, via de technologie van Salesforce’ datamanagementplatform Krux . Met dit soort profielgegevens kunnen adverteerders betere, nauwkeuriger profielen maken aan welke ze hun reclameboodschappen uitserveren.

Deze reclame-activiteiten vinden plaats buiten de shops van Media Markt en Saturn. In de online winkels zelf vindt dergelijke profielexploitatie al plaats met behulp van de technologie van Triad Retail Media, sinds afgelopen najaar onderdeel van WPP.

Metro Group laat aan Emerce weten dat de datadochter als eerste in Duitsland start met het oog op uitbreiding naar andere landen. Welke dat zullen zijn en in welke tempo staat nog niet vast. Het marktpotentieel, zo schetste CEO Pieter Haas, bij de presentatie van CECONOMY in december 2016 (PDF) is groot:

De woordvoerder legt uit: “Wat ons uniek maakt, is dat we bezoek- en transactiedata hebben uit de online wereld. Dat kunnen we in de toekomst ook liëren aan onze offline retailactiviteiten. Dat kunnen partijen als Facebook en Google niet”, met zuivere first party data als deze.

Metro Group publiceert vanochtend de marktupdate met daarin de financiële resultaten over het eerste kwartaal van het boekjaar 2016/2017.

Foto: caleb kung (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

peter

Dus Facebook mag niet de data van whatsapp gebruiken, maar mediamarkt mag die data wel aan een dochter/zusterbedrijf doorgeven? ik neem aan dat ik me op de website van mediamarkt hiervoor kan opt-outen?

edgar muit

Interessant, gaan we volgen.

Erwin Boogert - Emerce

Peter, de data van MM heeft het zelf verzameld bij sitebezoek en transacties. In het geval van WA zijn het data die FB kócht. Dan heeft het zich aan diens privacybeleid te houden en moet het voor migratie van data toestemming vragen. En ik meen dat FB beloofde überhaupt niets met gebruikersgegevens te zullen doen voor reclamedoeleinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond