Media monitoring nu ook via radio en tv

Het Amsterdamse Media Distillery inventariseert voortaan uitingen over merken of bedrijven via radio en televisie, naast meningen op sociale media. Bedrijven kunnen zo volgen wat er over ze gezegd wordt, desnoods in real time.

Media Distillery is het bedrijf van Joost de Wit (ex-TNO) en Geert Vos, die eerder bij eBuddy werkte. Behalve in Amsterdam heeft de startup ook een kantoor in Delft. Behalve media monitoring, houdt men zich ook bezig met gerichte video advertenties. Voor de nieuwe toepassing is een samenwerking gerealiseerd met OBI4wan en Buzzcapture.

Het bedrijf combineert spraak- en beeldherkenning en maakt het daarmee mogelijk om radio en televisie real time te monitoren. Of je nu bij Radio 1 in het nieuws komt of ’s avonds bij De Wereld Draait Door aanschuift, de zoekmachine analyseert het fragment en maakt het vindbaar. Door de snelle analyse is het mogelijk om binnen enkele seconden een notificatie te versturen als bijvoorbeeld een merk, markt of concurrent genoemd wordt. Iets van de context wordt meegeleverd, maar niet de volledige tekst.

Media Distillery zoekt onder meer op basis van beeld-, spraak- en logoherkenning, teletekst- en in beeld gebrande ondertiteling. Daarmee gaan ze volgens medeoprichter Joost de Wit een stap verder dan de door Google gekochte startup Baarzo, die mogelijk hetzelfde gaat doen met YouTube. Volgens Vos heeft Media Distillery nu de meest geavanceerde oplossing in huis. “Met spraakherkenning gaan we uit van 600.000 woorden, waarbij merknamen fonetisch zijn gespeld.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug