Deel dit artikel
-

Mediabestedingen: 323 miljoen euro in Q3 2014

Adverteerders gaven in het derde kwartaal van dit jaar 323 miljoen euro uit aan internetreclame. Search en display zijn goed voor 80 procent van de budgetten. Het ziet ernaar uit dat Google AdWords eind 2014 zijn laagste groei in lange tijd zal vertonen.

Zojuist publiceerden de in het IAB verzamelde online exploitanten hun kwartaalrapport over de online mediabestedingen in Nederland. Adverteerders gaven in Nederland voor 323 miljoen euro uit, waarvan 46 procent naar search ging en 40 procent naar display (waarvan 32 procent via programmatic kwam).

Mobiel is goed voor 16 procent van de displaymarkt, oftewel 20,8 miljoen euro. Hoewel dat bedrag met 91 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar is het een druppel op een gloeiende plaat in vergelijking met hoeveel mensen mobiel internetten.

Voor video geldt hetzelfde verhaal dat de 20 miljoen euro display-omzet nogal minimaal is ten opzichte van de hoeveelheid tijd die consumenten besteden met online video. Daar staat tegenover dat niet alle vormen van video-exploitatie via displayreclame verlopen. Branded content-bestedingen zijn erg gebruikelijk bij (semi-)professioneel geproduceerde video’s. Daar deed Deloitte voor het IAB echter geen onderzoek naar.

De bestedingen aan affiliatemarketing namen groeiden tot 31 miljoen euro in de drie maanden tot oktober. Over de eerste negen maanden kwam het totaal voor affiliate daarmee op 100 miljoen (versus 90 miljoen een jaar geleden).

De verwachtingen voor het vierde kwartaal laten een kleine verrassing zien. Waar Search in het derde kwartaal nog een groei van 10 procent liet zien, daalt die groei in dit lopende kwartaal naar 6,8 procent. Voor het eerst laat Search geen dubbelcijferige groeipercentage zien. Display daarentegen groeit stabiel met 12 procent in dezelfde periode. Google is in zowel Search als Display een grote marktpartij.

Foto: Glyn Lowe (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond