Deel dit artikel
-

Mediabestedingen bij radio groeit harder dan tv

De netto reclameuitgaven op internet stegen in 2019 met twaalf procent, zo laten cijfers van Nielsen over 2019 zien. Opvallend is dat ‘ouderwetse’ als radio en outdoor ook grote groeicijfers laten zien.

“Door de sterke groei, die ver boven het marktgemiddelde lag, is het aandeel van online in het afgelopen jaar verder toegenomen tot inmiddels 45 procent. Vijf jaar geleden bedroeg het aandeel nog ‘slechts’ 35 procent”, aldus de onderzoeker.

Radio groeit wat de reclame-inkomsten betreft met 4,3 procent terwijl televisie een magere 1 procent laat zien. Het levende behang in Nederlands huiskamers is niet heilig meer voor adverteerders want ze gaan zichtbaar op zoek naar andere kanalen voor bereik.

Zo won bioscoopreclame verhoudingsgewijs gezien het meest: +36 procent. Ook Outdoor laat over 2019 een goede plus zien: 8,2 procent. Dat komt met name door de verdere digitalisering van dit kanaal. Het wordt steeds makkelijker om via digitale inkoopsystemen extra bereik in te kopen op buitenreclame.

Alle papieren media, van krant tot folder tot vakbladen, laten dalingen zien. De meesten ergens tussen de tien en twintig procent ten opzichte van 2018.

De door Nielsen gepresenteerde cijfers zeggen niets over het jaar 2020. In de loop van de maanden zal duidelijk worden hoe de reclameuitgaven zich ontwikkelen vanaf de uitbraak van het coronavirus. IAB Europe gaat ervan uit dat in Nederland de online reclamemarkt op 89 procent uitkomt van 2019. Omgerekend zou dat een kleine twee miljard euro zijn.

Radio of eigenlijk digitale audio in bijzonder maakt zich op voor een golf van vernieuwing. De vorm verandert lineair naar on demand en de exploitatie zal steeds vaker verlopen via programmatic ingekochte campagnes. Spotify wil hier een grote rol in spelen. Google heeft zijn kaarten nog niet gespeeld, maar ook dat zal op internationale schaal een zelfbedieningssysteem met ingebouwde AI uitbrengen.

Foto: honou (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond