Deel dit artikel
-

Mediabureaus, adverteerders meer invloed STIR-cijfers

Mediabureaus en adverteerders zijn sinds vrijdag medeopdrachtgever van het STIR bereikonderzoek. Voorheen hadden enkel de exploitanten van de websites in het onderzoek een vinger in de pap.

Het onderzoek is ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). De mediabureaus staan voor het JIC STIR vanuit PMA garant voor twee bestuursleden. Hetzelfde aantal bestuursleden komt uit de stal van de adverteerders, BVA.

De online exploitanten, eerst gewoon lid van STIR, hebben de stichting verenigde internetexploitanten (VINEX) opgericht. Deze stichting levert vier bestuursleden aan het JIC STIR.

De vraag rijst of de mediabureaus en adverteerders hiermee niet een te zware stem in het onderzoek krijgen. Jeroen Cnossen,voorzitter van het JIC STIR, meent van niet. "Het doel van het onderzoek is om aan de advertentiemarkt te laten zien wat het bereik is en wie de bezoeker is. Op basis van profielen die daaruit afgeleid worden, wordt de mediaplanning opgesteld." Volgens de voorzitter geeft dit meer transparantie voor de betrokken partijen. Hij vervolgt: "Je kan het wel in eigen hand houden, maar wanneer je elke keer vragen krijgt hoe het onderzoek tot stand is gekomen en of de cijfers wel kloppen, dan kan je de anderen er beter bij betrekken."

In het verleden waren het de exploitanten die bepaalden wat er gemeten werd. In de nieuwe vorm is dit iets waar nu ook adverteerders en mediabureaus inspraak hebben.

De drie partijen werken al sinds eind december samen. De twee nieuwe partners PMA en BVA hebben bijvoorbeeld meegewerkt aan de totstandkoming van de nieuwe database waarin de bereikgegevens van STIR en NOM worden gecombineerd.

Op de lijst staat nu de audit voor het beriksonderzoek. Eind dit jaar moet dit afgerond zijn. Adberteerders, mediabureaus en exploitanten bepalen in deze welke partij de audit uitvoert.

De Stir trok eind vorig jaar de cijfers in van het domein Telegraaf.nl over oktober 2008. De exploitant gaf toe dat de onregelmatigheid die was vastgesteld in vergelijking met de voorgaande maanden de publicatie ongeldig maakte.

Bron foto: Wrote (CC)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond