Deel dit artikel
-

Mediahuis mag dagbladen in Noord-Nederland overnemen

Mediahuis mag NDC mediagroep (NDC) overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. NDC is een relatief kleine speler op de dagbladenmarkt. De overname heeft geen gevolgen voor lezers en zal geen negatieve gevolgen hebben op de prijs, kwaliteit en innovatie in de sector.

Ook op de advertentiemarkt blijft er voldoende concurrentie, zegt de toezichthouder.

Mediahuis is uitgever van de landelijke dagbladen De Telegraaf en NRC. Ook geeft Mediahuis verschillende regionale bladen uit in Zuid- en Noord-Holland en Limburg. Onder NDC vallen de Leeuwarder Courant, het Friesch Dagblad, het Dagblad van het Noorden en diverse regionale nieuwsbladen en huis-aan-huis bladen in Noord-Nederland.

De dagbladen van Mediahuis en NDC concurreren nauwelijks met elkaar. Uit onderzoek blijkt dat regionale radio en televisie (en de daarbij behorende websites) en regionale nieuwswebsites een belangrijkere concurrent zijn dan de landelijke dagbladen van Mediahuis en DPG (o.a. De Volkskrant en het AD).

Adverteerders hebben daarnaast ook nog de keuze om online hun advertenties te plaatsen om op die manier hun doelgroep te bereiken.

De markt voor nieuwsmedia is flink in beweging. Betaalde dagbladen zien al jaren het aantal abonnees dalen. Daarbij lezen steeds meer abonnees een onlinekrant al dan niet gecombineerd met een papieren krant in het weekend. Ook de advertentie-inkomsten voor kranten dalen al jaren. Adverteerders geven steeds meer van hun advertentiebudget uit aan online kanalen.

Koos Boot, sinds medio 2017 CFO van Mediahuis Nederland, volgt Pier Baarsma als CEO van NDC mediagroep op. Boot vormt samen met algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk het directieteam van NDC mediagroep. Van Dijk maakt sinds 1991 deel uit van NDC.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond