Deel dit artikel
-

Mediahuis: paywall drijft groei in digitale abonnementen

Tussen de vijftien en veertig procent van de abonnementen bij Mediahuis-titels zijn digitale abonnees. Dat varieert per nieuwsmerk. De gemeenschappelijke drijver is de inzet van de paywall. Als er goede journalistiek achter de log-in staat, willen lezers de portemonnee trekken.

Dat deelt Mediahuis, in Nederland uitgever van onder meer De Telegraaf en Dumpert, vanochtend bij de publicatie van de jaarcijfers.

Paywalls worden in de loop van 2020 ook ingevoerd bij de titels van het vorig jaar overgenomen Ierse Independent News & Media (INM). Midden februari 2020 is independent.ie aan de beurt, de site van de Irish Independent en Sunday Independent, en in het derde kwartaal The Belfast Telegraph.

Mediahuis duidt: “[We realiseerden] een sterke groei in het aantal abonnees, grotendeels toe te schrijven aan de succesvolle digitale strategie en de toenemende betalingsbereidheid van de consument voor kwalitatieve digitale journalistiek.”

De organisatie boekte in België, Nederland en Ierland vorig jaar een omzet van 858 miljoen euro (+39%) en een nettowinst van 15 miljoen euro.

Op de Nederlandse advertentiemarkt hield Mediahuis de afgelopen periode goed stand. In België noteerden de radio-activiteiten een niet nader gespecificeerde groei, maar kampen de kranten in print en online met dalende advertentie-inkomsten.

De Ierse titels staan onder leiding van de oud-hoofdredacteur van NRC Peter Vandermeersch

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: peedjay (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond