Deel dit artikel
-

Mediakraft: ‘Wij verkopen de waarheid van de toekomst’

Mediakraft Networks produceert en exploiteert populaire YouTube-kanalen in Europa. Sinds december staat Murk Ozinga (42), voormalig Managing Director Nederland bij Smartclip, aan het hoofd van het Nederlandse verkoopapparaat van het online mediabedrijf.

Waarom wilde je bij Smartclip weg?
“Voor de Nederlandse tak werkten we met twee managing directors. De een bestierde het traject rondom programmatic, de ander – dat was ik – deed de direct sales. Op een gegeven moment werd besloten om internationaal nauwer samen te werken op het gebied van sales. De Managing Director Northern Europe stond daardoor direct in contact met de Managing Director Benelux en haar salesteam, waardoor mijn functie kwam te vervallen. In de vier jaar dat ik er werkte, heb ik veel geleerd over hoe je commercials online brengt. En heeft het me een goed netwerk opgeleverd. Ondanks dat er goede mensen werken met een visie op het portfolio – van connected televisie tot het exploiteren van Shazam – was het tijd om te gaan.”

En toen?
“Dan sta je voor de vraag: word je boer in Wassenaar of zet je je netwerk opnieuw in? Ik koos voor het laatste, omdat ik het naar mijn zin had aan het innovatieve voorfront van de media. Vervolgens benaderde een headhunter me of ik niet voor de Nederlandse tak van Mediakraft Networks wilde werken. Een beslissing die snel was gemaakt. Afgezien dat het net als Smartclip van origine een Duits bedrijf is en ik die cultuur goed ken, is Mediakraft anders dan andere multi-channel networks. Zo hebben ze niet alleen een netwerk, maar produceren ze ook content voor hun eigen YouTube-kanalen. Hierdoor ben je zowel partner als eigenaar. Daarbij doen ze ook aan evenementenmanagement, waar sterren van YouTube aan het publiek worden voorgesteld. Daar komen, net als bij de MTV Awards, duizenden jongeren op af. Als online tv-zender, want dat zijn we, verdienen we dus aan de reclame en – vooral – door de verkoop van branded entertainment.”

En nu is Nederland aan de beurt?
“Klopt. Al sinds anderhalf jaar heeft Mediakraft een kantoor in Amsterdam, op de Leidsestraat. Daar werken nu zo’n twintig man, allen rond de 24 jaar. Zij hebben de faciliteiten om professionele mediaproducties te maken. Voor zowel onze YouTube-partners als de owned & operated-kanalen.”

En wat is jouw rol?
“Ik breng de nodige saleskennis en managementervaring mee, waardoor we verder kunnen professionaliseren. Onze focus ligt op de doelgroep van 14 tot 35 jaar, waarbij we voor partners een gegarandeerd aantal views realiseren. Cijfermatig werken we hiervoor innig met Google samen, zodat we diepgaande analyses kunnen doen. Zelf ben ik niet bij de actieve verkoop betrokken en ga ik zeker niet bij alle bureaus langs als exploitant. Ik ben er vooral om de vraag van de adverteerder in kaart te brengen. Zodra we die weten, zoeken we de juiste kanalen erbij.”

Kun je al wat cijfers met ons delen?
“We hebben momenteel zo’n tweehonderd Nederlandse partners, vloggers, waaronder zeven owned & operated-kanalen. De kanalen genereren in Nederland vijftien à twintig miljoen views per maand. Dat betekent dat een filmpje tussen de dertig- en veertigduizend keer wordt bekeken, wat weer zo’n veertienduizend doorkliks oplevert. Dat is veel als je het in de volle breedte van het web bekijkt, maar bij Mediakraft is dat normaal. In heel Europa doen we maandelijks zo’n 450 miljoen views. Onze grootste landen zijn thuisland Duitsland, Polen en Turkije.”

Wat jullie doen is behoorlijk nieuw. Krijg je dat wel uitgelegd?
“Ik ben altijd al bezig geweest met het bekendmaken van nieuwe mediavormen en doe dat nu weer. En, ere wie ere toekomt, Social1nfluencers heeft als Nederlandse YouTube-agency al het nodige en goede voorwerk gedaan. Daar profiteren alle nieuwkomers in dit segment van. Ik voorzie een enorme toekomst voor bedrijven als Mediakraft. Het kijkgedrag van de jeugd is echt veranderd en wij meten anders dan tot op heden gebruikelijk is. Door directe inzage in het CMS van YouTube zie ik meer data dan ik ooit tevoren. Hierdoor verkopen we de waarheid van de toekomst.”

* Dit artikel verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#137)

 

Deel dit bericht

4 Reacties

T

Ik vind de toegevoegde waarde van dit soort bedrijven maar gering, wat is dan die specifieke kennis of brug? Youtuber’s met een succesvol kanaal hebben een zeer loyale fanbase.

Die staan niet te trappelen om commerciële stunts en bovendien verliest een kanaal/tuber daarmee haar, zijn authenticiteit. Als we dan naar de doelgroepen kijken van deze kanalen bestaan die voornamelijk uit jongeren, die niet kapitaalkrachtig zijn.

Gerard-Jan

Ze zijn in staat om de vertaalslag te maken van adverteerders doelstellingen naar branded content / entertainment zonder te botsen met de authenticiteit van de YT-ers. Naast inkomsten helpen ze YT-ers aan (professionelere) content en meer volgers.

Jongeren blijven – ondanks hun bestedingen – voor een aantal adverteerders wel degelijk interessant. Daarnaast vindt de shift naar YouTube ook binnen andere doelgroepen plaats – op de voet gevolgd door 25 – 40 jaar.

Govaert

Mooi stuk Murk, nogmaals van harte!

marion forster

Op media congres heb ik Jonatan de Boer ontmoet ,Is blijven kleven op mijn netvlies

We hebben executive community , Forster&Forster executive style network opgericht met + 25000 potentiële members enn 80 deelnemende bedrijven op onze site

Betreft markt 25 + Zou graag mogelijkheden U tube bespreken en evt samenwerking

Kijk op http://www.newtoneinnovation.com Inetrnationaal verkoopnetwerk met eigen kantoren arijs en partners NY en Chengdu

hoor graag en ben komende week Amsterdam

hartelijke groet

Marion Förster
+31614144947

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond