MediaMarkt-jager JD.com: omzet +22%, winst halveert

Het Chinese JD.com zag de omzet in het tweede kwartaal met 22 procent stijgen tot 50 miljard dollar. Internationale cijfers rapporteert de beoogde koper van MediaMarkt niet, al verklapt het wel hoe zijn internationale infrastructuur eruit ziet.
Zojuist maakte JD.com zijn kwartaalcijfers bekend, met daarin en nettowinst van een miljard dollar.
Het concern staat te boek als een retailbedrijf en heeft dan ook tienduizend fysieke verkooppunten op de thuismarkt, waaronder flagshipstores als de JD Malls. Die kennen allemaal bovendien een sterke online component, wat erin resulteert dat JD op de lokale markt een vermeend marktaandeel van vijftien tot twintig procent heeft. Daarmee is het een van de grootste.
“Onze totale omzet liet in het tweede kwartaal een groei van 22,4% op jaarbasis zien, een duidelijk bewijs van de kracht van onze toeleveringsketen en onze toewijding aan een superieure gebruikerservaring”, aldus CFO Ian Su Shan.
Die operationele kracht wordt op dit moment internationaal uitgerold. JD.com legt de basis voor buitenlandse retailactiviteiten en pakt het serieus aan.
In de eerste helft van 2025 opende JD Logistics nieuwe overzeese magazijnen in meerdere landen wereldwijd. Daaronder: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Polen, Zuid-Korea, Vietnam en Saoedi-Arabië. Per 30 juni 2025 exploiteert JD Logistics in totaal meer dan 130 douane-entrepots, direct-mailmagazijnen en overzeese magazijnen, met een totale beheerde oppervlakte van meer dan 1,3 miljoen vierkante meter. De overzeese magazijnen bestrijken 23 landen en regio’s wereldwijd.
Over Nederland geen woord. Dat kan ergens in de komende kwartalen veranderen, aangezien de Chinezen een bod hebben gedaan op het Duitse CECONOMY. Het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn. De overname wordt naar verwachting in de tweede helft van 2026 afgerond. Met de overname is 2,2 miljard euro gemoeid. JD.com heeft al een bindende overeenkomst gesloten met verschillende grote aandeelhouders om 32 procent van de aandelen over te nemen.
De bruto marge van JD Retail steeg afgelopen jaar van 3,9 naar 4,5 procent.
IKEA maakte deze week bekend dat het een officiële flagship store opent op JD.com. Met deze stap wil het Zweedse woonwarenhuis ook klanten bereiken in regio’s waar geen fysieke winkels zijn. Via het online platform biedt IKEA een assortiment van 6.500 producten, verdeeld over 168 categorieën.
Dankzij JD.com’s landelijke dekking en razendsnelle leveringen, 95 procent van de bestellingen wordt binnen 24 uur verwerkt, krijgt IKEA toegang tot een breed publiek. De samenwerking met JD Logistics maakt het mogelijk om producten te distribueren naar zelfs de meest afgelegen gebieden in China.
Een andere, nieuwe loot aan de JD-tak is JD Food Delivery. Dat werkt ook vanuit de JD-app, via het eigen logistieke systeem, wat cross-sellingmogelijkheden stimuleert. Met name in de supermarkt- en consumentengoederen. Deze integratie versterkt ook de concurrentpositie richting Meituan en Alibaba. Het dagelijkse bestelvolume bij JD Food Delivery overschreed de 25 miljoen, met meer dan 1,5 miljoen verkopers. Aan het einde van het tweede kwartaal bedroeg het aantal vaste bezorgers meer dan 150.000.
Foto: N509FZ
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond