Deel dit artikel
-

MediaMonks bouwt verder waar FlashFabriek ophoudt

Na de overname van FlashFabriek door LBI Lost Boys hoopt concurrent MediaMonks met een nieuwe Flash-divisie een gat in de markt op te vullen.

Het interactieve marketingbureau verricht al jaren Flash-werk als grote actiesites en applicaties voor reclamebureau’s. Dat het onbekend werk is en anoniem, dat lijkt te steken. "We worden ingehuurd door een ander bedrijf, daar maken we de techniek voor en dat komt niet maar buiten. Dat werk nemen we niet op in onze portfolio", aldus Victor Knaap, directeur van MediaMonks.

MediaMonks werkt vaak voor reclamebureau’s en regelmatig voor bureau’s die kunnen worden opgevat als semi-concurrent. Knaap: "Daarom willen we nu een duidelijke scheiding aanbrengen. De nieuwe divisie, MediaMonks FLASH, gaat niet met de klant van de adverteerder, het reclamebureau of de online agency om tafel zitten, zorgt ook niet voor het concept en niet voor het design, maar zorgt gewoon dat het werkt. Het maakt ons niet uit of het voor ons eigen bureau is of voor een ander. Gooi het design over de muur en wij maken het gedaan."

Game-unit

Net als met de oprichting van de game-unit van MediaMonks, wil het bedrijf nu ook weer expliciet naar buiten treden met een aparte divisie. MediaMonks Games werd ook losgetrokken en werkt nu voor derden. "Een aparte entiteit maakt het makkelijk om aan de markt te laten zien wat je doet", verklaart Knaap.

De directe aanleiding om de aparte divisie op te zetten was drie maanden geleden toen FlashFabriek werd overgenomen door LBI Lost Boys. Voor Knaap was dat was het enige bureau waar men naartoe kon voor Flash-werk: "We waren best jaloers op de grote naam die zij ondertussen hadden opgebouwd. Maar met de integratie werkt FlashFabriek alleen nog voor projecten van LBI Lost Boys."

De Flashvloer

Om de eigen Flash-divisie gescheiden te houden van MediaMonks, zitten twintig Flash-developers fysiek in een ander gedeelte van het gebouw, ook wel de Flashvloer genoemd. Er is een eigen projectmanager en een eigen accountmanager. Natuurlijk maakt MediaMonks ook gebruik van de eigen Flash-werkers. Maar, zo zegt Knaap: "MediaMonks is gewoon een klant bij MediaMonks FLASH."

Daarnaast is het volgens Knaap ook het juiste moment: "We hebben nu de goede developers in huis." Zo wisten vorige maand nog twee developers van MediaMonks een prijs in de wacht te slepen voor een Flash-applicatie tijdens de Adobe AIR Summer Camp.

Internationaal bekend

De volgende stap is om dit internationaal bekend te maken. Naast de Nederlandse markt kijkt MediaMonks FLASH ook over de grens. "We merken dat er niet alleen in Nederland een groot te kort is aan ervaren Flash developers, de eerst gesprekken met interactieve bureaus in Duitsland en Engeland hebben al plaatsgevonden", vertelt de directeur van het Hilversumse marketingbureau. Dit soort projecten hebben een snelle doorlooptijd van zo’n twee tot acht weken. "Dan is het niet makkelijk om het te outsourcen naar bijvoorbeeld Azië, wat die bureau’s vaak doen."

Enkele voorbeelden van Flash-werk waarbij ook het concept en design bij MediaMonks is uitgevoerd zijn een applicatie voor TomTom, een game voor Radio 538 en de website van Eyeworks voor de film ‘De brief voor de koning‘.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond