Deel dit artikel
-

Mediaplanning Havas houdt rekening met emoties

Havas Media is de launching customer van Pointlogics Commspoint Journey in Nederland. Het systeem houdt bij de mediaplanning, per mediakanaal, rekening met emoties, triggers en behoeftes van de consument.

Zonder het grote publiek het doorheeft, wordt de reclamepraktijk steeds geraffineerder. Online wordt precies uitgerekend tegen welke prijs waar welke uiting wordt getoond om rendabel te zijn. Van offline media wordt ook steeds meer accountability verwacht. Adverteren op tv mag geen schieten met hagel meer zijn.

Om deze reden schakelt Havas Media Nederland een systeem in dat, op basis van consumentonderzoek, vrij nauwkeurig weet wat de sentimenten zijn rondom bepaalde productcategorieën. Combineer die zachte informatie met harde data over zaken als bereik, conversie-attributie en omzet en er ontstaat een effectief model voor reclame-inzet.

“Je optimaliseert de uitingen op het budget. Rationele data over de consument hadden we al. Nu krijgen we ook emotionele data. Naast de ‘what’ nu ook de ‘why’. Het hart en het hoofd”, licht manager Intelligence van Havas aan deze uitgave toe. “We hebben nu de middelen om de verschillende stadia en motivaties in het beslissingsproces van consumenten te begrijpen.”

Marcel van der Kooi van Pointlogic vult aan: “Wij identificeren en meten de belangrijkste beslissingen en invloeden waar consumenten zich door laten leiden voor, tijdens en na afloop van het aankoopproces van goederen en diensten.”

Havas Media is de eerste klant van Commspoint Journey in Nederland. Tot eind 2017 is die relatie met de Rotterdammers exclusief. Strategisch gunstig voor Havas Media, want juist nu worden de communicatieplannen voor het jaar 2018 opgesteld. Andere belangstellenden kunnen volgend jaar pas aankloppen bij Pointlogic.

“De rol van een mediabureau is dat het zicht geeft op de ratio achter de media. Uitvinden hoe mediakanalen elkaar over en weer beïnvloeden en hoe ze samenhangen.” De nieuwe Havas-directeur Thijs Muller schetst verder: “Het is voor onze klanten heel belangrijk om zicht te hebben om de customer journey en conversie-attributie.”

De technologie van Pointlogic wordt gezien als een aanvulling op de eigen, interne systemen. Die worden nu in een closed loop bij elkaar gebracht, aldus Muller. Alle databronnen worden geïntegreerd ontsloten via Havas’ Polaris.

Foto: Hamza Butt (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond