Deel dit artikel
-

Meer dan 20.000 nieuwe Belgische webwinkels in 2020

Vorig jaar zagen meer dan 20.000 nieuwe Belgische webwinkels het licht. Daarmee staat de teller in totaal op 48.181, zo blijkt uit de vijfde editie van de E-commerce Barometer van The House of Marketing & SafeShops.

In 2020 kwamen er elke maand 1.579 webshops bij, bijna vier maal zoveel als het voorgaande jaar. De reden is de gedwongen sluiting van winkels, die echter wel mochten bezorgen.

De totale Belgische e-commerce markt groeide vorig jaar tot ruim 8,8 miljard euro, 7,5 procent meer dan een jaar terug. In 2019 was dat overigens nog 17 procent. Die daling is het gevolg van het feit dat online reisboekingen volledig zijn ingestort.

Er werden ook meer transacties geregistreerd: in totaal meer dan 108 miljoen. Zo’n 16 procent van het transactievolume, ofwel 1,4 miljard euro, is afkomstig uit het buitenland. Vooral Fransen (29%), Nederlanders (23%) en Britten (8%) kopen veel bij Belgische webshops. Amerikanen gaven het meeste uit: gemiddeld 375 euro per winkelmandje tegenover 120 euro bij de Franse consument.

Foto Paul Deetman via Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond