Voor meer dan een derde van de online shoppers wordt mobiel het belangrijkste kanaal

Meer dan een derde van de Nederlandse online shoppers verwacht over vijf jaar het merendeel van hun online aankopen via hun smartphone te doen. Onder de jongeren verwacht zelfs 52 procent dat mobiel binnen vijf jaar hun belangrijkste kanaal is. Dat blijkt uit het ShoppingTomorrow Consumentenonderzoek dat GfK in opdracht van ShoppingTomorrow uitvoerde onder ruim 5.000 Nederlanders.

Mobiele shoppers gebruiken vaak een combinatie van mobiele websites en apps voor het winkelen. Twee derde van deze groep koopt zowel via mobiele websites als via apps van webwinkels, 22 procent maakt uitsluitend gebruik van mobiele websites en 14 procent shopt uitsluitend via apps.

Toch liggen er ook nog grote uitdagingen op het gebied van mobiele commerce, met name op het gebied van het gebruiksgemak en contentweergave. Op dit moment is het gebrek aan duidelijke foto’s de belangrijkste reden voor mobiele kopers om af te haken bij het kopen via een mobiele website. Ook het invoeren van persoonlijke gegevens en het browsen/surfen op mobiele website worden als onhandig ervaren.

Inmiddels koopt bijna 90 procent van de Nederlanders weleens iets online, en geeft een online koper gemiddeld zo’n 757 euro uit (in de eerste zes maanden van dit jaar). De komende vijf jaar verwacht de Nederlandse consument alleen maar meer online te gaan besteden.

Op dit moment geven Nederlanders 23 procent van hun totale bestedingen aan producten en diensten uit via webshops. Over vijf jaar zal dat zo’n 35 procent zijn.

Jongeren (15 tot 34 jaar) verwachten zelfs 43 procent van hun uitgaven bij online partijen te besteden in 2022. Dat is inclusief voedings- en gezondheidsproducten. De meest genoemde reden voor consumenten om op dit moment (nog) geen online boodschappen te doen, heeft te maken met het ruime aanbod van supermarkten in de nabijheid. Tot slot zijn ook hoge bezorgkosten een reden om boodschappen niet online te bestellen.

1 Reactie

Aan iemand vragen hoe hij/zij over 5 jaar zijn aankopen doet in deze snel veranderende digitale wereld. Ik geloof niet dat iemand daar wat zinnigs over kan zeggen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug