Deel dit artikel
-

Meer focus op Fonq-naam met nieuw merkbeleid

Eén van Nederlands grootste ketens van webwinkels wil meer aandacht vestigen op zijn nieuwe bedrijfsnaam, Fonq. “Speciaalzaken verdwijnen uit de winkelstraten maar wij brengen ze terug op het web”, zegt directeur Patrick Kerssemakers.

Het e-commercebedrijf beheert zelf rond de 70 webwinkels en nog eens drie dozijn winkels in opdracht van derden. Daarmee is het een van de grootste ketens van webwinkels in Nederland. Iedere winkel heeft een eigen specialisme, een apart internetadres (pui) en medewerkers met veel productkennis. Ondanks zijn grote bereik is Fonq geen bekende naam bij de meeste Nederlandse huishoudens vanwege de specialistische benadering.

Directeur Patrick Kerssemakers wil daar verandering in brengen. “Fonq wordt een merk. Daarbij kiezen we een vrouwelijker benadering. We hebben niet het grote marketingbudget van een multinational, dus we kiezen voor een beeldende benadering. Dat spreekt aan. Je zult op de homepages van onze winkels een commercial zien waarin de winkel en het bedrijf worden getoond. Een vrouw loopt door een huis om ons aanbod te laten zien”.

De merknaam Fonq is nog betrekkelijk nieuw voor Kerssemakers. Zijn bedrijf heette tot voor kort nog Mailorder Solutions. Vrijwel exact een jaar geleden nam Mailorder Solutions de 15 winkels van Fonq over en schuift de overgenomen merknaam nu naar voren.

“Of je nu bij onze kapstokken-, klokken of barbecuewinkel binnenkomt, je komt altijd op een specialistisch niveau binnen. We willen laten zien dat we meer hebben dan alleen het aanbod van die ene winkel. Daar gaan we onze bezoekers op wijzen via de sites en via de mailings”.

Tot op heden verkoopt het bedrijf enkel “producten zonder een stekker”, zoals prullenbakken, behang, tuinmeubels of weegschalen. Binnen afzienbare tijd komt daar verandering in zullen ook ‘bestekkerde items’ in de schappen komen te liggen. Wanneer en welk type producten dat zullen zijn, houdt de ondernemer voor zich.

“Ik denk dat we binnen 1 à 2 jaar tweehonderd webwinkels hebben”. Het bedrijf belevert zijn klanten hoofdzakelijk vanuit eigen voorraad. Van de 14.000 producten uit het assortiment heeft het er 10.000 op voorraad.

Fonq, toen nog Mailorder Solutions geheten, boekte vorig jaar een omzet van rond de 10 miljoen euro.

De Fonq-commercials zijn binnenkort te zien op de eigen sites en eventueel ook op Googles reclamenetwerk en affiliates.

Een van de maatstaven om het succes van het nieuwe merkbeleid te bepalen, is de conversieratio uit AdWords. “Als je een merk bent, klikt men sneller naar je winkel door en gaat men sneller over tot aanschaf”.

Coolblue uit Rotterdam, exploitant 24 shops zoals Digicamshop en Smartphoneshop, besloot afgelopen voorjaar ook om zijn bedrijfsnaam meer prominentie te geven.

In dit interview met Pytch legt Kerssemakers uit hoe zijn bedrijf werkt:

Fonq – Patrick Kerssemakers – Pytch Entrepreneur from Pytch on Vimeo.

 

 

Foto: Nikon vs Canon (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Sosa

Wat een piwi's… heb je een webwinkel overzicht (met plaatjes, goed voor je SEO!) en dan maak je ze nog geen eens KLIKBAAR…. zucht, dat in deze tijd

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond