Meer geld naar gokreclames in aanloop naar verbod

Online gokbedrijven geven in aanloop naar een reclameverbod fors meer geld uit aan reclames, ondanks beloftes om het aantal reclames te matigen. De afgelopen vier maanden is er een derde meer uitgegeven aan reclame dan een jaar eerder. Het komt neer op bijna 15 miljoen euro extra, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen waarover de NOS vanochtend schrijft.
Die stijging is deels te verklaren door het WK voetbal in Qatar waarbij gokbedrijven extra reclame maakten, maar ook na dat toernooi werd er meer geld in reclames gestopt.
Sinds de legalisering van online casino’s met een vergunning is er 211 miljoen euro aan online gokreclames besteed. Dat is overigens nog altijd minder dan dat er door loterijen aan reclamegeld wordt uitgegeven. Bedrijven zoals de Postcode Loterij en de Nederlandse Loterij gaven gezamenlijk meer dan 300 miljoen euro uit.
Toto (Nederlandse Loterij) gaf 29 miljoen uit sinds oktober 2021, Holland Casino zo’n 21 miljoen euro.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond