Deel dit artikel
-

Meer dan helft iDEAL-betalingen mobiel

Voor het eerst is het aantal mobiele iDEAL-betalingen groter dan de hoeveelheid transacties via een desktop. Dat maakt Currence vandaag bekend. Het aandeel steeg naar iets boven de helft. 

Waar Nederlanders hun betalingen in 2016 nog vooral via een desktop deden, gaat 2017 de boeken in als jaar waarin smartphones en tablets voor het eerst vaker zijn gebruikt. Behalve de opmars van de mobiele commercie is ook de doorbraak van de onderlinge iDEAL-betaling van invloed. Sinds het veranderen van de regelgeving eind 2016, kan iDEAL worden ingezet voor zogenoemde C2C-betalingen. Onder meer de mobiele apps van banken, Marktplaats en uiteraard Tikkie zetten dit succesvol in. Currence meldt dat al bijna zeven procent van alle betalingen van consument naar consument gaat.

Het totale aantal betalingen is afgelopen jaar met 33,8 procent gestegen. Daarmee zijn er 378,2 miljoen transacties geregistreerd die een totale omzet vertegenwoordigen van 32,5 miljard euro. Het succes van iDEAL is natuurlijk het resultaat van de groeiende online handel, maar ook buiten de e-commerce heeft de betaalmethode een positie weten te verwerven. iDEAL groeide de laatste jaren harder dan de online handel. Dat instanties de betaalmethode nu ook inzetten voor het laten betalen van facturen, verkeersboetes en belastingen draagt hieraan bij.

De komende maanden gaat het aandeel mobiele betalingen ongetwijfeld nog verder toenemen. Zoals in de vooruitblikken op 2018 al naar voren kwam, gaat de QR-code een belangrijke rol spelen. Currence verwacht dat nog meer banken hun apps uitbreiden met een functie om iDEAL QR-codes te scannen. Consumenten gaan die codes terugzien op kassabonnen, facturen, schermen en onbemande automaten.

Deel dit bericht

1 Reactie

Peter Kwakernaak - AcceptEasy

Fantastische resultaten voor wat waarschijnlijk qua acceptatie, kosten als ook gebruikerservaring een van de fraaiste online betaalmethoden ter wereld is. Waar een klein land groot in kan zijn. Chapeau voor Currence en de banken. Goed dat er onderkend wordt dat iDEAL ook in de offline wereld zijn positie heeft verworven. Tien jaar geleden werden we nog laatdunkend aangekeken toen we zeiden dat betalen vanuit een berichtje echt veel beter geaccepteerd zou worden dan in je internetbankierportaal (FINBOX). Nu is het gemeengoed en een integraal onderdeel van digitalisering van bedrijven in het quote-to-cash proces. Grappig ook om te zien hoe dezelfde beleving in 2018 wordt gebracht als voorbeeld van de innovatiekracht van banken. De grote vraag is wat er met iDEAL gebeurt als PSD2 en Access to the Account (XS2A) echt hun intrede doen. Zeker nu veel merken een vaste relatie met hun klanten willen. Oftewel 1x toestemming en daarna wordt je herkend. En bedrijven willen hun klanten in 27 landen binnen de EU graag op dezelfde manier laten betalen, in plaats van de lappendeken aan betaalmethoden die we vandaag de dag nog kennen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond