Deel dit artikel
-

Meer mediabestedingen naar online dan naar offline mediumtypen

De netto mediabestedingen zijn in 2020 gedaald met 6,3 procent tot 4,4 miljard euro. Out of home en bioscoop zagen de reclame-inkomsten het sterkst afnemen als direct gevolg van de maatregelen rond het coronavirus. Alleen de bestedingen aan online advertising namen ondanks de pandemie toe, alle andere mediumtypen leverden omzet in, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2020 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Voor het eerst gingen vorig jaar met bijna 52 procent meer mediabestedingen naar online dan naar offline mediumtypen. Vorig jaar bedroeg het aandeel van online nog 45 procent. Het was de afgelopen jaren feitelijk alleen wachten op deze kentering, maar door COVID-19 vond deze misschien een of twee jaar eerder plaats dan verwacht. In al het online geweld behoudt televisie met iets meer dan 17 procent aandeel zijn positie als nummer 2, ondanks de dalende bestedingen in 2020.

Dit artikel is voor premium abonnees . Log in of meld je aan!