Deel dit artikel
-

Meer uitgevers sluiten aan op Media Futures Market

FD Mediagroep, Audiohuis (NRC), Schiphol Media, Omroep Reclame Nederland en &C Media sluiten aan op het nieuwe, bureauloze advertentieplatform Media Futures Market.

Het totaal aantal ‘mediaproducten’ op de marktplaats komt daarmee op vijfhonderd. Het betreft een brede waaier van digitale en analoge mediavormen variërend van podcasts en digitale abri’s tot print, radio en reguliere display bij tal van uitgevers en exploitanten. “Alles behalve search en social kanalen”, licht mede oprichter Stijn Gimbrère toe.

Media Futures Market stelt zichzelf op als een faciliterende marktplaats. Mediabedrijven en exploitanten bieden er hun beschikbare reclameruimte aan. Adverteerders vinden er in een oogopslag de media die zij zoeken voor hun mediaplan. Het bedrijf biedt transparantie in de beschikbaarheid van Nederlandse media en brengt vraag en aanbod direct bij elkaar, zonder tussenkomst van intermediairs.

“Exploitanten bellen ons omdat ze geen geld willen missen en zien dat hun concurrenten wel bij ons zijn aangesloten.” Tegen een vergoeding kunnen reclamebureaus ook worden aangesloten, om mee te gaan in de inkoopflow van de adverteerder.

De start-up vangt van exploitanten vijf procent van de waarde van de deal.

Het totaal aantal actieve inkopers staat op driehonderd. Bij marktplaatsen werkt het zo, dat de vraag navenant groeit met de toename in aanbod.

Kijkend naar de toekomst staat Gimbrère te trappelen om het Nationaal Media Onderzoek te integreren. “Dan kun je mediatypes op bereik of effectiviteit op gelijke voet met elkaar gaan vergelijken. En we willen met Maps uitbreiden zodat je op een landkaart kunt zien welke outdoorschermen in welke regio beschikbaar zijn.”

Daarnaast klonk van een dozijn klanten de vraag of Media Futures Market zijn diensten wil uitbreiden naar België, Frankrijk, Duitsland, Scandinavië en Engeland. “We zijn op weg om dat te doen. De moeilijkheid ligt in het vinden van de juiste contacten om de lokaal relevante media beschikbaar maken.”

Een effectieve route voor internationalisering zou een strategische investeerder zijn met ervaring in het internationaal uitrollen van marktplaatsen. Een wensenlijstje noemt Gimbrère niet. “We praten doorlopend met mogelijk interessante partijen.”

Naast Tim Geenen en Marco Aarnink namen andere informal investors deel in de eerste financieringsronde. Hun namen zijn niet bekendgemaakt. In de raad van advies zitten Marc Duijndam, Patrick Alders, Klaartje Kuypers, Ana Henriques, Remco Bos en Jeroen de Bakker.

Oprichters Stijn Gimbrère (foto, rechts) en Jaap van Strien hebben advertentie-ervaring opgedaan bij RTL, SpotX en Talpa Network. Ze gingen in november 2021 live met hun marktplaats.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond