Deel dit artikel
-

Meerderheidsbelang KPN in Heineken narrowcaster ON

KPN neemt een meerderheidsbelang in ON b.v., het narrowcastingbedrijf van onder meer Heineken en Sony. Het telecombedrijf versterkt hiermee haar positie als dominante marktpartij in een opkomende markt voor ´reclame-tv buitenshuis´.

Enkele miljoenen euro's betaalt KPN om grootaandeelhouder te worden in ON. Hoeveel procent van de aandelen het telecombedrijf neemt in de horeca-narrowcaster maakt KPN niet bekend. Mededingingsautoriteiten moeten de overname nog toetsen "aan de definities van aanmerkelijke markmacht", aldus een woordvoerder van het telecombedrijf.

Gisteren aan het einde van de dag maakte KPN bekend een meerderheidsbelang te nemen in ON. De KPN-woordvoerder: "De narrowcastingmarkt is interessant omdat we onze toekomst niet enkel als netwerkbedrijf zien maar ook als aanbieder van diensten op die netwerken."

ON is opgericht door Heineken, Sony en het Haarlemse NBG. Sony en NBG zijn geen aandeelhouders meer, maar blijven zakenpartners.

ON exploiteert tv-schermen in horeca-gelegenheden in Nederland maar wil ook in Italië en Spanje opereren. Voor eind 2006 wil het bedrijf tussen de 500 en 700 schermen in café's en clubs installeren. Op die schermen zendt ze gestileerde reclamebeelden uit en concerten. Het is de bedoeling dat het uitgaanspubliek interactie aan kan gaan met de geadverteerde boodschappen via sms, mms, Bluetooth en mobiel internet.

KPN is reeds actief op de narrowcastingmarkt. Op 10 februari van dit jaar nam ze de bedrijven eYe-Display, NN Solutions en Qbix over. Een week later meldde KPN dat ze gaat samenwerken met Telegraaf-dochter Media Librium, de narrowcaster die bijna 1.000 schermen exploiteert, onder meer bij McDonalds en Amsterdam Arena.

Deel dit bericht

1 Reactie

jacco

Een meerderheidsbelang in ON kopen is een slechte investering denk ik.Er zijn meer spelers in de narrowcasting markt waarvan het narrowcasting product al veel verder ontwikkeld is en al veel meer klanten hebben zoals bv barchannel. Ik denk dat het bedrag dat ze voor ON hebben neergelecht enorm is en maar voor een gering marktaandeel zorgt (ik voorspel 0.5% eind 2006). Greetingz,Jacco

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond