Deel dit artikel
-

Coolest: het succesvolste Kickstarterproject ooit

De teller is gestopt bij 13,285,226 euro, maar liefst 3 miljoen meer dan het vorige nummer één Kickstarterproject, de Pebble smartwatch. Toen ging het om een innovatief horloge. Bij de Coolest-koelbox gaat het om een TellSell-gedrocht. Waarom zo’n groot succes?

Niet alleen de totale opbrengst van toezeggingen verschilt, ook het bedrag waarbij je het product in handen krijgt: 99 dollar voor de Pebble en 165 dollar (plus 100 dollar verzendkosten) voor de Coolest met verzending naar Nederland. Overigens schijnt dit een koopje te zijn in vergelijking met de winkelprijs van 299 dollar die de Coolest straks zal moeten kosten.

Het gadget mag dan tot op heden het meest succesvolle Kickstarterproject ooit zijn, als hij tussen de meest stompzinnige uitvindingen ooit zou staan, zou het je niet verbazen. Het product ontbreekt haast elke vorm van innovatie, maar uitvinder Ryan Grepper meent het tegendeel. Je moet dan denken aan uitspraken als ‘normale koelboxen hebben smalle wiebelige wieltjes, de Coolest heeft wielen die twee keer zo breed zijn en daardoor twee keer zo makkelijk rijden’.

Met een achtergrond van uitvindingen als de Shot-a-pult (een katapult waarmee je alcoholische shots afvuurt) en EZ-Mark (een fotohanger), is de werkwijze van Grepper meteen terug te vinden in de Coolest: “Zou het niet cool zijn als…..”

  • Je ook je telefoon kan opladen met je koelbox
  • Als je met je koelbox meteen ook bagage kan vervoeren
  • Je een blender op je koelbox kan monteren en gelijk cocktails kan mixen
  • er een draadloze speaker in je koelbox zou zitten

De lijst is natuurlijk makkelijk aan te vullen en elke nieuwe functie verhoogt de prijs. Zelfs na de sluitingsdatum bij Kickstarter blijken overduidelijke designfouten als een open compartiment voor je smartphone, nog maar half te worden opgelost door een klepje, waardoor het display niet meer is te zien, maar ondertussen ook geen slot op zit. Om nog maar niet te spreken over de standaard merkloze speakers die worden ingekocht en op een plankje worden gelegd alsof het een custom Coolest-speaker is.

Driehonderd dollar voor een koelbox, waarom zo’n groot succes? Is het werkelijk zo dat Amerikanen dagelijks een koelbox meesjouwen, waarbij wij het nog met rugzakken en strandtassen moeten stellen? Een interessante studie van een onderzoeksteam van Georgia Tech laat zien dat het product wat men op Kickstarter wil promoten, helemaal niet zo bepalend is. Het gebruik van de juiste woorden en zinnen, maakt al een groot verschil.

Ook het ontvangen van kleine presentjes bij het toezeggen van bedrag lager dan dat van het product zelf, helpt enorm. De grote doorslag is echter het sociale aspect, het groepsgevoel deel van een groter geheel te zijn. Daar bovenop nog eens de autoriteit dat een project zal slagen en je snapt de afsluitende woorden van Grepper: “We raise a red solo cup of blended goodness in your honor, and say THANK YOU for your help!”

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond