Deel dit artikel
-

Meeste detailhandel per 2021 digitaal beïnvloed

Meer dan de helft van alle omzet in de Europese detailhandel wordt over drie jaar in mindere of meerdere mate beïnvloed door digitale impulsen.

Retailers kunnen zich niet meer aan deze nieuwe realiteit onttrekken en moeten investeren in het aanleggen en uitbouwen van hun digitale vaardigheden. Dat stelt onderzoeker Forrester Research en een nieuw rapport over digitale en mobiele invloed op retailverkopen.

“Winkeliers moeten blijven investeren in digitale activa omdat ze niet enkel het gedrag van de consument beïnvloeden, maar ook de besluitvorming in winkels daadwerkelijk sturen. Ondernemers moeten analyseren hoe ze contact kunnen leggen met die klanten via, bijvoorbeeld, interactieve consoles of de telefoon van de klant.” Ook moeten ze investeren in basale zaken als goede digitale foto’s en video en recensies.

Eten en drinken zijn producten waar kopers weinig emotionele affiniteit mee hebben. Ze doen er amper vooronderzoek naar op internet en kopen het omdat het nodig is. Bij zaken als kleding, sierraden, sportuitrusting en horloges ligt dat compleet anders. Die worden voor aanschaf goed onderzocht, thuis en tot in de winkel. Dat zijn de productcategorieën waarbij het aankoopproces goed moet worden ‘begeleid’ met digitaal ondersteunend materiaal. En dan ook nog eens op relevante contactpunten. Daarvan geeft Forrester geen onuitputtelijk lijstje, maar interactieve zuilen en smartphones worden wel genoemd. Branded apps worden ook vaak gezien als hoogwaardige servicepunten.

Concreet: Forrester voorspelt dat 55 procent van de Europese retailverkopen per 2021 wordt beïnvloed vanuit digitale touchpoints by 2021. Dat percentage valt uiteen in 17 procent online sales en 38 procent in store sales die door digitaal vooronderzoek wordt beïnvloed.

Foto: Gauthier Delecroix (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond